ثبت درخواست تعمیرات
onlineChat
گفتگوی آفلاین
gif
درحال بارگزاری گفتگو ها ...
zarbdar

12 ترفند کاربردی برای کاهش مصرف اینترنت {ترفند های طلایی }

12 ترفند کاربردی برای کاهش مصرف اینترنت Reviewed by Mrs. Bagheri on 2021-09-21 10:45:04. اما از مهم ترین دغدغه های هر یک از کاربران در استفاده از این صفحه مجازی، استفاده بیش از حد اینترنت توسط برنامه اینستاگرام می باشد که شاید شما کاربری هستید که در طول ماه های گذشته یک بسته چند گیگابایتی از اپراتور خریداری می کردید و بعد از نصب اینستاگرام مصرف داده های شما بیش از حد افزایش یافته است. به همین دلیل ما قصد داریم در ادامه این مطلب از تعمیرات موبایل شما را با ترفند کاهش مصرف اینترنت آشنا سازیم. همراه ما باشید. اما از مهم ترین دغدغه های هر یک از کاربران در استفاده از این صفحه مجازی، استفاده بیش از حد اینترنت توسط برنامه اینستاگرام می باشد که شاید شما کاربری هستید که در طول ماه های گذشته یک بسته چند گیگابایتی از اپراتور خریداری می کردید و بعد از نصب اینستاگرام مصرف داده های شما بیش از حد افزایش یافته است. به همین دلیل ما قصد داریم در ادامه این مطلب از تعمیرات موبایل شما را با ترفند کاهش مصرف اینترنت آشنا سازیم. همراه ما باشید. 4.5
جدیدترین مقالات close
علت غیر فعال شدن فست شارژ گوشی سامسونگ
علت غیر فعال شدن فست شارژ گوشی سامسونگ
آموزش فعال و غیر فعال کردن فست شارژ در گوشی‌ های سامسونگ
آموزش فعال و غیر فعال کردن فست شارژ در گوشی‌ های سامسونگ
برگرداندن عکس های حذف شده از سطل آشغال گوشی های اندروید
برگرداندن عکس های حذف شده از سطل آشغال گوشی های اندروید
برگرداندن اس ام اس های پاک شده شیائومی
برگرداندن اس ام اس های پاک شده شیائومی
علت داغ شدن موبایل هنگام شارژ چیست؟
علت داغ شدن موبایل هنگام شارژ چیست؟
چگونه از داغ شدن گوشی جلوگیری کنیم؟
چگونه از داغ شدن گوشی جلوگیری کنیم؟
چگونه با تماس اضطراری قفل گوشی را باز کنیم؟
چگونه با تماس اضطراری قفل گوشی را باز کنیم؟
معرفی لیست کامل ابزار تعمیرات موبایل (معرفی 16 وسیله ضروری)
معرفی لیست کامل ابزار تعمیرات موبایل (معرفی 16 وسیله ضروری)
ارائه راهکارهایی برای افزایش سرعت اینترنت همراه اول در گوشی موبایل
ارائه راهکارهایی برای افزایش سرعت اینترنت همراه اول در گوشی موبایل
آموزش کامل ساخت شماره مجازی تلگرام (معرفی 6 روش کاملا رایگان)
آموزش کامل ساخت شماره مجازی تلگرام (معرفی 6 روش کاملا رایگان)
آموزش نصب و دانلود اپ بدون نیاز به اپ استور در گوشی های آیفون
آموزش نصب و دانلود اپ بدون نیاز به اپ استور در گوشی های آیفون
معرفی 7 ویرایشگر ios که باید آنها را بشناسید !
معرفی 7 ویرایشگر ios که باید آنها را بشناسید !
علت کند شدن گوشی سامسونگ بعد از آپدیت چیست؟ با 5 روش این مشکل را حل کنید!
علت کند شدن گوشی سامسونگ بعد از آپدیت چیست؟ با 5 روش این مشکل را حل کنید!
تعویض ال سی دی ایفون 13 | تعمیر و تعویض تعویض ال سی دی ایفون 13 با کیفیت بالا
تعویض ال سی دی ایفون 13 | تعمیر و تعویض تعویض ال سی دی ایفون 13 با کیفیت بالا
تعویض ال سی دی ایفون 12 - استعلام هزینه تعویض تاچ و ال سی دی ایفون 12
تعویض ال سی دی ایفون 12 - استعلام هزینه تعویض تاچ و ال سی دی ایفون 12
تعویض تاچ و ال سی دی آیفون 11 | استعلام هزینه تعویض ال سی دی ایفون ۱۱
تعویض تاچ و ال سی دی آیفون 11 | استعلام هزینه تعویض ال سی دی ایفون ۱۱
جدیدترین مقالات ←
12 ترفند کاربردی برای کاهش مصرف اینترنت
کاهش مصرف اینترنت
تاریخ انتشار : ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ تاریخ بازنویسی : ۲۲ مهر ۱۴۰۲

کاهش مصرف اینترنت، از آنجایی که تمامی افراد علاقه دارند تا همواره به دنیای مجازی متصل باشند، اینترنت همراه به وجود آمده تا اشخاص را به این هدف برساند. اشخاص توسط اینترنت همراه قادرند تا در هر مکانی که اوپراتور‌ها اجازه دهند به فضای مجازی متصل شوند و اقداماتی از قبیل مشاهده ایمیل‌ها و جست‌وجو در فضای مجازی را صورت دهند.

اما از مهم ترین دغدغه های هر یک از کاربران در استفاده از این صفحه مجازی، استفاده بیش از حد اینترنت توسط برنامه اینستاگرام می باشد که شاید شما کاربری هستید که در طول ماه های گذشته یک بسته چند گیگابایتی از اپراتور خریداری می کردید و بعد از نصب اینستاگرام مصرف داده های شما بیش از حد افزایش یافته است. به همین دلیل ما قصد داریم در ادامه این مطلب از تعمیرات موبایل شما را با ترفند کاهش مصرف اینترنت  آشنا سازیم. همراه ما باشید.

 

مطالبی که قرار است در این مقاله بخوانید:

 

 

اینترنت همراه و Cellular Data چیست؟

اینترنت همراه اتصال بی‌سیم به سرویس اینترنت از طریق اپراتوری است که به دارندگان سیم‌کارت اجازه برقراری تماس و ارسال SMS را می‌دهد. بر خلاف وای‌فای‌ها که به محلی ثابت محدود می‌شوند، اینترنت همراه در مناطق وسیعی پشتیبانی می‌شود و به این طریق کاربران می‌توانند خارج از محل استقامت و سکونت خود به اینترنت متصل شوند. در واقع تا زمانی که افراد در مناطق تحت پوشش اوپراتورهای خود قرار دارند قادر خواهند بود تا از اینترنت همراهشان استفاده کنند.

 

هر فعالیت چقدر از حجم اینترنت همراه را مصرف می‌کند؟

از اینترنت همراه می‌شود استفاده‌های متفاوتی کرد و به بخش‌های متفاوت دست یافت. در واقع این سرویس همانند وای‌فای از هر فعالیت اینترنتی حمایت می‌کند. از آنجایی که محاسبه و زیر نظر داشتن میزان استفاده از اینترنت همراه پس از هر فعالیت کمی دشوار است ما فهرستی از میانگین حجم استفاده شده پس از هر فعالیت را در اینجا قرار دادیم تا کاربران از مصرف اینترنت خود اطلاع دقیق‌تری داشته باشند.

 

هر فعالیت چقدر از حجم اینترنت همراه را مصرف می‌کند؟

 

علت مصرف اینترنت بیش از اندازه چیست؟

این موضوع می‌تواند علت های مختلفی داشته باشد. اولین علت آن، این است که شما واقعا از اینترنت زیاد استفاده می‌کنید! برای مثال اگر فیلم دیدن از طریق اینترنت یکی از عادت های شماست، باید بدانید که طبیعی است اینترنت تان بیش از حد مصرف شود. دیدن فیلم به صورت آنلاین، دانلود های حجیم و حتی بازی های آنلاین، حجم اینترنت زیادی از شما می‌گیرد. اما علت دوم که ما قصد صحبت درباره آن را داریم، مصرف شدن اینترنت بدون اطلاع شماست. اما چطور چنین چیزی ممکن است؟ 

بگذارید با چندین مورد ساده این موضوع را برایتان روشن کنیم. حتما شما هم وقتی تلفن همراه خود را به اینترنت متصل می‌کنید، با حجم انبوهی از تبلیغات مواجه خواهید شد. تبلیغاتی که در قالب متن برای شما ارسال شده اند. همین تبلیغات از اینترنت شما مصرف خواهند کرد.

البته امروزه با همه گیر شدن شبکه های اجتماعی، مردم به طور روزانه از این شبکه ها استفاده می‌کنند. شبکه های اجتماعی معمولا حجم زیادی از اینترنت شما را استفاده می‌کنند. دلیل این موضوع نیز بسیار ساده است؛ شبکه های اجتماعی پر از تصاویر و فیلم هایی هستند که خود به خود دانلود می‌شوند. برای مثال می‌توانیم به اینستاگرام اشاره کنیم که یکی از معروف ترین شبکه های اجتماعی این روزهاست. 

به محض ورود به اینستاگرام شما تصاویر و فیلم های بسیار زیادی را می‌بینید که تقریبا تمامی ندارند. واضح است که دریافت این حجم از  اطلاعات، اینترنت زیادی می‌خواهد.

 

علت مصرف اینترنت بیش از اندازه چیست؟

 

چگونه مصرف اینترنت را کاهش دهیم؟

برای مشاهده‌ی میزان مصرف اینترنت و همچنین محدودکردن آن دو راه کلی وجود دارد. یکی این که از تنظیمات خود گوشی استفاده کنید و دیگری این که برنامه کاهش مصرف اینترنت موبایل دانلود کنید.روش اول به‌صورت پیش‌فرض در تنظیمات گوشی شما وجود دارد و در ادامه‌ی مطلب به آن خواهیم پرداخت. در این روش مصرف اینترنت خط و وای‌فای شما تحت‌نظر قرار می‌گیرد و ولی تنها برای مصرف دیتای خط می‌توانید محدودیت تعیین کنید. روش دوم نیز برای مدیریت مصرف اینترنت خط و همچنین استفاده از وای‌فای کاربرد دارد و برای آن باید نرم‌افزارهای شخص ثالثی را به روی گوشی خود نصب کنید که این برنامه‌ها را نیز در ادامه معرفی خواهیم کرد.

 

 را ه حل هایی برای کاهش مصرف اینترنت

 

۱. خاموش کردن دیتای گوشی

 ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین کار برای کاهش مصرف اینترنت گوشی، خاموش کردن دیتا یا داده آن در مواقعی است که به اینترنت نیازی ندارید، زیرا در ظاهر گوشی از اینترنت استفاده نمی‌کند، اما همواره برنامه‌هایی وجود دارند که در پس زمینه، در حال به‌روزرسانی و مصرف نت شما هستند. ضمنا این کار در کاهش مصرف باتری گوشی نیز موثر خواهد بود.

 

خاموش کردن دیتای گوشی- پارس ارتباط لوتوس

 

۲. کنترل مصرف دیتا

 ابتدا باید بدانید که کدام برنامه گوشی همراه شما حجم بیشتری از اینترنت را مصرف می‌کند. برای دیدن میزان مصرف دیتای گوشی به قسمت تنظیمات بروید، سپس گزینه Wireless & Network را انتخاب و روی Data usage کلیک کنید.

 

 کنترل مصرف دیتا

 

 در ادامه خواهید دید که کدام برنامه‌ها و هر یک به چه میزان اینترنت را مصرف می‌کنند. در این قسمت می‌توان تاریخ استفاده از اینترنت گوشی یا داده در تاریخ‌های خاص را مشخص کرد و دید که در آن تاریخ‌ها هر یک از برنامه‌های گوشی شما چه مقدار نت را مصرف کرده است.

 

۳. غیر فعال کردن نوتیفیکیشن‌ برنامه‌ها

 برای انجام این کار به تنظیمات برنامه مورد نظر بروید و نوتیفیکیشن آن را غیر فعال کنید. در تصویر زیر بخش Notification and sounds برنامه تلگرام را مشاهده می‌کنید که می‌توان در آن، نوتیفیکیشن پیام، گروه و کانال‌ها را فعال یا غیر فعال کرد.

 

 غیر فعال کردن نوتیفیکیشن‌ برنامه‌ها

 

 

۴. کنترل دانلود برنامه‌ها

 در برنامه‌های نصب شده روی گوشی، می‌توان با رفتن به قسمت تنظیمات و انتخاب گزینه Data and storage usage تعیین کرد که هنگام فعال بودن اینترنت گوشی، چه رسانه‌هایی دانلود شوند و چه برنامه‌هایی دانلود نشوند.

 

۵. بهره‌گیری از مرورگر کم مصرف

 چنان‌چه از مرورگر گوشی بیشتر استفاده می‌کنید، بهتر است یک مرورگر اینترنت کم مصرف روی گوشی خود نصب کنید تا به میزان قابل توجهی در مصرف اینترنت صرفه‌جویی کند.

 به طور مثال، مرورگر Brave Browser کم مصرف است و تبلیغات اضافی را نشان نمی‌دهد یا مرورگر opera برای اندروید دارای گزینه‌ای است که از راه آن می‌توان ویدیو‌های اینترنتی را فشرده‌سازی کرد تا هنگام تماشای بر خط ویدیو‌های اینترنتی، مصرف نت شما کاهش یابد.  البته مرورگر‌های مختلف دیگری مانند UC Browser Mini و Flynx در گوگل پلی استور وجود دارد که در مصرف نت گوشی صرفه‌جویی می‌کنند.

 

 بهره‌گیری از مرورگر کم مصرف

 

۶. غیر فعال کردن به‌روزرسانی برنامه‌ها

با استفاده از این ترفند مشخص می‌کنید برنامه‌ها تنها هنگامی که به وای فای اتصال دارید، به صورت خودکار به‌روزرسانی شوند. برای انجام این کار به تنظیمات گوگل پلی بروید، با باز کردن منوی سمت چپ گزینه Auto-update app را انتخاب و در صفحه نمایان شده، به‌روزرسانی خودکار برنامه‌ها را غیر فعال کنید.

 

 غیر فعال کردن به‌روزرسانی برنامه‌ها- پارس ارتباط لوتوس

 

۷. فشرده‌سازی صفحات وب از راه مرورگر کروم

 اگر مرورگر مورد استفاده در گوشی شما مرورگر کروم است، با رفتن به بخش تنظیمات آن و کلیک روی گزینه Data saver و فعال کردن آن، مرورگر کروم صفحات مورد نظر وب را فشرده می‌کند و حجم آن‌ها را کاهش می‌دهد.

به طور کلی، اگر مرورگر اندروید شما chrome باشد، مطمئن شوید که قابلیت صرفه‌جویی داده در آن فعال است، یعنی گزینه Data saver روی حالت on قرار داشته باشد. با این عمل، مصرف نت گوشی حدود یک‌سوم خواهد شد. البته فشرده‌سازی صفحات وب از راه کروم موجب می‌شود با سرعت کمتری لود شوند.

 

۸. محدود کردن مصرف دیتا در پس زمینه

 اگر از برنامه‌هایی در گوشی استفاده می‌کنید که مصرف شدید دیتا را موجب می‌شوند، کمترین کار این است که مصرف دیتا را هنگامی‌که در پس زمینه در حال اجرا هستند (به عبارتی از آن‌ها استفاده نمی‌کنید) محدود سازید.

 برای این کار به قسمت تنظیمات بروید و با انتخاب گزینه Data usage فهرستی از برنامه‌ها و میزان استفاده هر یک نمایش داده می‌شود. با کلیک کردن روی هر برنامه می‌توان مقدار مصرف نت گوشی را در فور گراند و بک گراند، دید.

 

 محدود کردن مصرف دیتا در پس زمینه

 

در ادامه، در پایین صفحه هنگامی که گزینه restrict app background data را انتخاب کنید، می‌توانید مصرف نت گوشی خود را کنترل کنید. با انجام این کار در مواقعی که نت یا داده گوشی فعال باشد، برنامه در پس زمینه، داده تلفن همراه را مصرف نمی‌کند. در ضمن، می‌توانید مشخص کنید با حجم مشخصی از دیتا اتصال اینترنت شما قطع شود.

 

۹. حذف برنامه‌های پر مصرف گوشی

برای کاهش مصرف دیتای گوشی، بهترین کار این است که اپ‌های پر مصرف را از گوشی، حذف یا جایگزینی برای آن‌ها پیدا کنید. به بیان دیگر، برنامه‌هایی که مصرف نت زیادی دارند، با برنامه‌هایی با کارایی مشابه، اما مصرف نت کمتر جایگزین کنید.

 

۱۰. محدود کردن مصرف نت اینستاگرام

 یکی از برنامه‌های پر استفاده که حجم زیادی از دیتای گوشی همراه را به خود اختصاص می‌دهد، اینستاگرام است، اما با چند مرحله ساده می‌توان مصرف اینترنت آن را محدود کرد.

 

 محدود کردن مصرف نت اینستاگرام

 

برای محدود کردن مصرف اینترنت اینستاگرام، به صفحه پروفایل خود بروید، قسمت تنظیمات را لمس کنید، گزینه account را انتخاب و در صفحه باز شده روی cellular Data use کلیک کنید، سپس گزینه use less data را غیر فعال کنید. با انجام این کار، موقع اتصال به اینترنت ویدیو‌ها به صورت خودکار اجرا نخواهند شد و مصرف داده گوشی کاهش می‌یابد.

 

۱۱. کنترل مصرف نت در یوتیوب و توییتر

 بیشتر برنامه‌های کاربردی گوشی جهت کاهش مصرف نت راهکار‌هایی دارند. در برنامه یوتیوب گزینه‌های مختلفی برای مصرف داده وجود دارد. در این برنامه به قسمت منو بروید و در مسیر General گزینه Limit mobile data usage را فعال کنید. ضمنا می‌توان پخش خودکار ویدیو‌ها را نیز لغو کرد. در برنامه توییتر، در منوی سمت چپ با رفتن به مسیر setting and privacy> Data usage می‌توانید پخش خودکار ویدیو‌ها را کنترل کنید.

 

۱۲. استفاده کمتر از فیلترشکن

قطعا به این موضوع که فیلترشکن‌، نت زیادی را مصرف می‌کند، آگاهی دارید. از این رو به جز مواقع ضروری، آن را خاموش کنید.

 

کاهش مصرف اینترنت گوشی سامسونگ

در گوشی‌های سامسونگ به تنظیمات و بروید و سپس گزینه‌ی Connections را انتخاب کنید. در این قسمت گزینه‌ای تحت عنوان Data Usage وجود دارد که باید به روی آن کلیک کنید. در بالای این صفحه به شما نمایش داده می‌شود که در این ماه چقدر دیتای خط استفاده کرده‌اید.

گزینه‌ای در این صفحه وجود دارد به نام Data saver که درصورتی‌که آن را روشن کنید به شما کمک می‌کند تا در مصرف اینترنت خط صرفه‌جویی کنید. این کار از طریق محدودسازی استفاده برنامه‌ها از اینترنت در پس‌زمینه انجام می‌شود. توجه داشته باشید که با روشن‌کردن این قابلیت در مصرف دیتا صرفه‌جویی می‌شود اما برنامه‌های پیام‌رسان دیگر نمی‌توانند به‌درستی اعلان ارسال کنند.

برای حل این مشکل زمانی که قابلیت Data saver را روشن کردید حتماً در بخش Allowed to use data while saver is on برنامه‌های پیام‌رسان خود مانند واتس‌اپ و تلگرام و … را وارد کنید تا از نظر دریافت نوتیفیکیشن با مشکل مواجه نشوید.

در این قسمت گزینه‌ای تحت عنوان Mobile data only apps وجود دارد که می‌توانید در این بخش برنامه‌هایی را مشخص کنید که حتی در صورت روشن بودن وای‌فای بازهم از اینترنت خط استفاده کنند. مثلاً برنامه‌ای با وای‌فای شما باز نمی‌شود می‌توانید آن را به این بخش اضافه کنید تا گوشی همواره این برنامه را با دیتای سیم‌کارت باز کند.

 

کاهش مصرف اینترنت گوشی سامسونگ

 

در بخش Mobile data usage در همین صفحه می‌توانید به‌صورت جزئی‌تر و کامل مشاهده کنید که در هر ماه چقدر از اینترنت دیتا استفاده کرده‌اید و کدام برنامه‌ها بیشترین سهم را در این استفاده داشته‌اند.

 با دانستن این که کدام برنامه بیشترین حجم از اینترنت شما را استفاده می‌کند بهتر می‌توانید حجم اینترنت خود را مدیریت کنید و مثلاً کمتر از آن برنامه بهره ببرید. به‌طورکلی اینستاگرام در بین برنامه‌های مشهور بیشترین استفاده از اینترنت را دارد، پس باید راهی برای کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام داشته باشیم.

بخش دیگر این تنظیمات Billing cycle and data warning نام دارد. به این قسمت که وارد شوید تنظیماتی بسیار کاربردی وجود دارد که هرکدام را برای شما توضیح می‌دهیم. گزینه‌ی اول از شما سؤال می‌کند که چند روز در ماه می‌خواهید که دیتای استفاده شده توسط شما محاسبه شود و این موضوع را به شما اطلاع دهد.

با روشن‌کردن گزینه‌ی Set data warning و مشخص‌کردن حجم موردنظر در بخش Data warning می‌توانید مشخص کنید که گوشی با رسیدن به یک حجم مشخص استفاده به شما هشدار دهد که بیش از حد در حال استفاده از اینترنت دیتا و همچنین اینترنت هستید.

گزینه‌ی Set data limit نیز برای این است که بتوانید برای استفاده خود محدودیت ایجاد کنید. کافی است در بخش Data limit حجم موردنظر خود را وارد کنید تا گوشی از این پس اجازه ندهد شما در ماه مثلاً بیشتر از ۵ گیگابایت دیتای خط استفاده کنید. تفاوت این گزینه با Set data warning این است که Data limit استفاده شما را محدود می‌کند درصورتی‌که Data warning تنها به شما هشدار می‌دهد.

برای کارکرد بهتر این قابلیت مثلاً می‌توانید هشدار را به روی ۴ گیگابایت قرار دهید و محدودسازی دیتا را به روی ۵ گیگابایت تا قبل از رسیدن به استفاده ماهیانه بدانید که بیش از حد دارید از اینترنت استفاده می‌کنید.

آخرین قسمت از تنظیمات این صفحه Wi-Fi data usage است که در این بخش می‌توانید میزان استفاده خود از وای‌فای را در ماه‌های مختلف مشاهده کنید و ببینید که کدام برنامه‌ها بیشترین سهم را از این استفاده داشته‌اند. برای وای‌فای نمی‌توان مانند دیتا محدودیت استفاده مشخص کرد و تنها می‌توانید میزان استفاده را مشاهده کنید.

در تنظیمات گوشی‌های سامسونگ گزینه‌ی دیگری هم وجود دارد که استفاده از اینترنت خط را بسیار کاهش می‌دهد و برای دسترسی به آن باید به تنظیمات و سپس Battery and device care بروید و به روی گزینه‌ی Ultra data saving کلیک کنید.

در این مرحله گوشی شما را به گلکسی استور منتقل می‌کند تا بتوانید این برنامه را دانلود و نصب کنید. پس از نصب این بخش به تنظیمات همین بخش اضافه می‌شود. این برنامه به‌نوعی حالت قوی‌تر Data saver است که در بالا آن را توضیح دادیم و به شما کمک می‌کند تا دیتای بسیار کمتری استفاده کنید.

 

کم کردن مصرف اینترنت اینستاگرام با استفاده از تنظیمات خود اپلیکیشن

از آنجا که اینستاگرام به طور خودکار عکس و فیلم را بارگیری می‌کند، می‌تواند به سرعت مصرف دیتای موبایل شما را افزایش دهد. حال برای کم کردن مصرف اینترنت اینستاگرام چه راهکاری را باید در پیش گرفت. برای محدود کردن مقدار داده‌ای که از اینستاگرام استفاده می‌کند می‌توانید به روش زیر عمل کنید.

  • به پروفایل خود بروید.
  • سه نوار را در بالا سمت راست انتخاب کنید.
  • گزینه تنظیمات را انتخاب کنید.
  • روی Cellular Data Use استفاده کنید و سپس تاگل مربوط به Data Saver را فعال کنید.

احتمالا متوجه خواهید شد که عکس و فیلم‌ها کمی دیرتر لود می‌شود، اما استفاده کلی از داده‌های شما به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.

صفحه Cellular Data Settings در واقع همان موردی است که برای کم کردن مصرف اینترنت اینستاگرام می‌توانید روی آن زیاد حساب کنید. یکی دیگر از راه‌های کاهش مصرف اینترنت اینستاگرام فعال کردن گزینه Data Saver است. استفاده از این گزینه هم تأثیر بسیار زیادی در کاهش مصرف اینترنت در اینستاگرام دارد. این گزینه از دانلود خودکار ویدئوها در اینستاگرام جلوگیری می کند.

گزینه High Resolution Media هم در این صفحه وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید انتخاب کنید که اپلیکیشن اینستاگرام چه زمانی ویدئو‌ها را با رزولوشن بالا نمایش دهد. برای پایین آوردن میزان مصرف اینترنت اینستاگرام در این صفحه می‌توانید سه گزینه را انتخاب کنید، اگر گزینه never را انتخاب کنید مصرف اینستاگرام شما کاهش خواهد یافت.

گزینه WiFi Only نیز زمانی که به شبکه وای فای متصل باشید باعث می‌شود ویدئوها با رزولوشن بالا نمایش داده می‌شوند. و کاهش مصرف اینستاگرام در زمان اتصال به دیتا موبایل را در پی خواهد داشت. گزینه Cellular+ WiFi همان خط قرمز شماست اگر دوست دارید اپلیکیشن اینستاگرام شما مصرف کمتری داشته باشد این گزینه را فعال نکنید.

 

کم کردن مصرف اینترنت اینستاگرام با استفاده از تنظیمات خود اپلیکیشن

 

کاهش مصرف اینترنت گوشی شیائومی

در گوشی‌ های شیائومی باید به برنامه‌ی Security بروید و به روی گزینه‌ی Data usage کلیک کنید. با این کار به صفحه‌ای منتقل می‌شوید که در بالای این صفحه به طور کامل و با فونت بسیار درشت استفاده دیتا در این ماه و همچنین امروز نمایش داده شده است.

برای مشاهده جزئیات این که در هر بازه کدام برنامه‌ها بیشتری استفاده را داشته‌اند کافی است به روی گزینه‌ی Data usage stats کلیک کرده و از بالای صفحه از بین بازه‌های زمانی امروز، دیروز، این ماه و ماه قبل یکی را انتخاب کنید. حال به طور کامل و با جزئیات می‌توانید مشاهده کنید که کدام برنامه‌ها بیشترین دیتای شما را استفاده کرده‌اند.

در این قسمت اگر می‌خواهید استفاده برنامه‌ها از وای‌فای و همچنین حجم استفاده شده از وای‌فای را مشاهده کنید کافی است در بالای صفحه سمت راست به روی علامت دو فلش کلیک کرده و گزینه‌ی Wi-Fi usage را انتخاب کنید تا استفاده برنامه‌ها از وای‌فای نمایش داده شود.

به روی هر برنامه در این بخش که کلیک کنید می‌توانید جزئیات نموداری بیشتری از آن را مشاهده کنید و همچنین تعیین کنید که این برنامه از وای‌فای یا دیتا استفاده کند یا هر دو یا هیچ‌کدام و همچنین آیا این برنامه بتواند در پس‌زمینه به اینترنت دسترسی داشته باشد یا خیر.

به صفحه‌ی قبل برگردید و به روی گزینه‌ی Restrict data usage کلیک کنید. در این صفحه می‌توانید به طور کامل مشخص کنید که هر برنامه از چه طریق به اینترنت متصل شود. مثلاً می‌توانید مشخص کنید که تلگرام اجازه استفاده از دیتای خط را نداشته باشد.

مجدداً به صفحه قبل برگردید و به روی چرخ‌دنده موجود در بالا سمت راست کلیک کنید تا به تنظیمات کامل این قسمت منتقل شوید. در این صفحه اگر گزینه‌ی Data usage خاموش است حتماً آن را روشن کنید و سپس به بخش Data plan بروید.

 

کاهش مصرف اینترنت گوشی شیائومی

 

گزینه‌ی اول این صفحه Monthly data limit نام دارد و از طریق آن می‌توانید مشخص کنید که در هر ماه استفاده از چه میزان دیتای خط مجاز است. از طریق گزینه‌ی When data plan is used up می‌توانید تعیین کنید که پس از استفاده از این حجم مشخص شده گوشی به شما هشدار دهد یا به طور کلی استفاده از دیتا را محدود کند.

گزینه‌ی Data usage warning level به شما کمک می‌کند تا مشخص کنید چه زمانی گوشی به شما هشدار دهد، زمانی که به ۸۰ درصد حجم موردنظر رسیدید یا عدد کمتر یا عدد بیشتر.

در نهایت گزینه‌ی Usage reset data برای این است که در چه تاریخی ماه جدید شود و اطلاعات این بخش از نو مجدداً محاسبه شود. این عدد به‌صورت پیش‌فرض به روی ۱ قرار دارد اما می‌توانید آن را به هر روزی که می‌خواهید تغییر دهید.

برای مشاهده‌ی دیتای استفاده شده در ایفون‌ها باید چه کاری انجام دهیم؟ آیا ایفون هم چنین امکانی دارد؟ بله در گوشی‌های اپل هم شما می‌توانید دیتای استفاده شده خود را مشاهده کرده و ببینید که کدام اپلیکیشن‌ها بیشترین درصد را از این استفاده داشته‌اند.

برای دسترسی به این قابلیت به تنظیمات و سپس بخش Cellular بروید. حال به سمت پایین صفحه اسکرول کنید تا به قسمت Cellular data برسید. گزینه‌ی اول این بخش Current Period نام دارد و به شما نشان می‌دهد که چه میزان دیتا استفاده کرده‌اید.

به سمت پایین صفحه که بیاید به طور مجزا مشاهده می‌کنید که هر برنامه چه مقدار دیتا استفاده کرده و همچنین کدام برنامه‌ها بیشترین سهم را در این بین داشته‌اند. اگر تا انتهای این قسمت به سمت پایین اسکرول کنید به یک تاریخ تحت عنوان Last reset می‌رسید. این تاریخ نشان می‌دهد که این حجم استفاده از چه تاریخی تا به امروز اتفاق افتاده است.

اگر می‌خواهید این دیتا را به طور ماهانه مشاهده کنید باید هر ماه به‌صورت دستی اطلاعات این بخش را حذف کنید. برای این کار نیز باید گزینه‌ی Reset statistics را انتخاب کرده و دیتای موجود را ریست کنید.

یکی از مهم‌ترین کارهایی که برای بهینه‌کردن شارژدهی ایفون‌ها و همچنین کاهش مصرف اینترنت آن‌ها می‌توان انجام داد Background app refresh نام دارد. برای دسترسی به این گزینه باید به تنظیمات و General بروید و گزینه‌ی Background app refresh را انتخاب کنید.

در این قسمت تیک مقابل تمام برنامه‌هایی که از آن‌ها زیاد استفاده نمی‌کنید را خاموش کنید. به بیان دیگر تنها برنامه‌هایی را روشن بگذارید که می‌خواهید از آن‌ها نوتیفیکیشن دریافت کنید.

با این کار شما برای ایفون مشخص می‌کنید که کدام برنامه‌ها اجازه دارند در پس‌زمینه فعالیت کنند. هرچقدر که تعداد تیک‌های این بخش کمتر شود باتری شما مدت‌زمان بیشتری دوام می‌آورد و همچنین دیتای کمتری نیاز خواهید داشت.

 

سخن پایانی

برای کاهش مصرف اینترنت که امروزه دغدغه خیلی از افراد است، راهکارهای بالا را پیشنهاد دادیم. البته گزینه‌های دیگری نیز برای کاهش مصرف اینترنت گوشی وجود دارد: مانند محدودکردن استفاده از فیلترشکن، غیرفعال کردن بروزرسانی برنامه ها هنگام استفاده از دیتای موبایل، فشرده کردن صفحات با کروم و حذف برنامه‌های پرمصرف از گوشی، وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

 

دیدگاه شما

captcha
ارسال دیدگاه
شما اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ثبت می کنید