ثبت درخواست تعمیرات
onlineChat
گفتگوی آفلاین
gif
درحال بارگزاری گفتگو ها ...
zarbdar

دلیل کند شدن گوشی موبایل; 7 روش موثر برای حل این مشکل

دلیل کند شدن گوشی موبایل; 7 روش موثر برای حل این مشکل Reviewed by Mrs. Bagheri on 2022-10-11 10:36:19. دلیل کند شدن گوشی موبایل با افزایش علم و استفاده از موبایل در زندگی روزمره، بسیاری از فعالیت ‌ها و کسب و کار های بشر توسط این گوشی انجام می ‌پذیرد. افراد می ‌توانند در هر قسمتی از دنیا به کمک این گوشی ‌ها ارتباط برقرار کنند. اگر از گوشی های اندروید استفاده می کنید، خصوصا گوشی هایی که از نظر CPU و RAM نسبت به سایر گوشی ها سخت افزار ضعیف تری دارند، طبیعی است که بعد از مدتی با مشکل کندی آن مواجه شوید. دلیل کند شدن گوشی موبایل با افزایش علم و استفاده از موبایل در زندگی روزمره، بسیاری از فعالیت ‌ها و کسب و کار های بشر توسط این گوشی انجام می ‌پذیرد. افراد می ‌توانند در هر قسمتی از دنیا به کمک این گوشی ‌ها ارتباط برقرار کنند. اگر از گوشی های اندروید استفاده می کنید، خصوصا گوشی هایی که از نظر CPU و RAM نسبت به سایر گوشی ها سخت افزار ضعیف تری دارند، طبیعی است که بعد از مدتی با مشکل کندی آن مواجه شوید. 4.5
جدیدترین مقالات close
علت غیر فعال شدن فست شارژ گوشی سامسونگ
علت غیر فعال شدن فست شارژ گوشی سامسونگ
آموزش فعال و غیر فعال کردن فست شارژ در گوشی‌ های سامسونگ
آموزش فعال و غیر فعال کردن فست شارژ در گوشی‌ های سامسونگ
برگرداندن عکس های حذف شده از سطل آشغال گوشی های اندروید
برگرداندن عکس های حذف شده از سطل آشغال گوشی های اندروید
برگرداندن اس ام اس های پاک شده شیائومی
برگرداندن اس ام اس های پاک شده شیائومی
علت داغ شدن موبایل هنگام شارژ چیست؟
علت داغ شدن موبایل هنگام شارژ چیست؟
چگونه از داغ شدن گوشی جلوگیری کنیم؟
چگونه از داغ شدن گوشی جلوگیری کنیم؟
چگونه با تماس اضطراری قفل گوشی را باز کنیم؟
چگونه با تماس اضطراری قفل گوشی را باز کنیم؟
معرفی لیست کامل ابزار تعمیرات موبایل (معرفی 16 وسیله ضروری)
معرفی لیست کامل ابزار تعمیرات موبایل (معرفی 16 وسیله ضروری)
ارائه راهکارهایی برای افزایش سرعت اینترنت همراه اول در گوشی موبایل
ارائه راهکارهایی برای افزایش سرعت اینترنت همراه اول در گوشی موبایل
آموزش کامل ساخت شماره مجازی تلگرام (معرفی 6 روش کاملا رایگان)
آموزش کامل ساخت شماره مجازی تلگرام (معرفی 6 روش کاملا رایگان)
آموزش نصب و دانلود اپ بدون نیاز به اپ استور در گوشی های آیفون
آموزش نصب و دانلود اپ بدون نیاز به اپ استور در گوشی های آیفون
معرفی 7 ویرایشگر ios که باید آنها را بشناسید !
معرفی 7 ویرایشگر ios که باید آنها را بشناسید !
علت کند شدن گوشی سامسونگ بعد از آپدیت چیست؟ با 5 روش این مشکل را حل کنید!
علت کند شدن گوشی سامسونگ بعد از آپدیت چیست؟ با 5 روش این مشکل را حل کنید!
تعویض ال سی دی ایفون 13 | تعمیر و تعویض تعویض ال سی دی ایفون 13 با کیفیت بالا
تعویض ال سی دی ایفون 13 | تعمیر و تعویض تعویض ال سی دی ایفون 13 با کیفیت بالا
تعویض ال سی دی ایفون 12 - استعلام هزینه تعویض تاچ و ال سی دی ایفون 12
تعویض ال سی دی ایفون 12 - استعلام هزینه تعویض تاچ و ال سی دی ایفون 12
تعویض تاچ و ال سی دی آیفون 11 | استعلام هزینه تعویض ال سی دی ایفون ۱۱
تعویض تاچ و ال سی دی آیفون 11 | استعلام هزینه تعویض ال سی دی ایفون ۱۱
جدیدترین مقالات ←
دلیل کند شدن گوشی موبایل; 7 روش موثر برای حل این مشکل
دلیل کند شدن گوشی موبایل
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۱ تاریخ بازنویسی : ۱۹ مهر ۱۴۰۱

دلیل کند شدن گوشی موبایل با افزایش علم و استفاده از موبایل در زندگی روزمره، بسیاری از فعالیت ‌ها و کسب و کار های بشر توسط این گوشی انجام می ‌پذیرد. افراد می ‌توانند در هر قسمتی از دنیا به کمک این گوشی ‌ها ارتباط برقرار کنند. اگر از گوشی های اندروید استفاده می کنید، خصوصا گوشی هایی که از نظر CPU و RAM نسبت به سایر گوشی ها سخت افزار ضعیف تری دارند، طبیعی است که بعد از مدتی با مشکل کندی آن مواجه شوید.

از آنجا که گاها هیچ دلیل مشخص و مشهودی برای این کاهش سرعت وجود ندارد، همیشه با بروز چنین واقعه‌ای از خود می‌پرسیم دلیل کند شدن گوشی موبایل چیست؟ خب با اینکه دلیل کند شدن گوشی موبایل چندان قابل مشاهده‌ نیست، اما می‌توان ریشه‌ی آن را در دل گوشی‌ها جست‌وجو کرد و با کشف این دلایل آن‌ها را برطرف نمود. در ادامه این مقاله از تعمیرات موبایل با ما همراه باشید.

 

دلیل کند شدن گوشی موبایل چیست؟

1- اپلیکیشن‌های پس‌زمینه

احتمالا این مورد را قبلا هم شنیده‌اید اما باید بگوییم وجود تعداد زیادی از اپلیکیشن‌ها در محیط پس‌زمینه می‌تواند منجر به کند شدن گوشی شود. طی مرور زمان ما اپلیکیشن‌های متعددی را در گوشی خود نصب می‌کنیم و در این حین حذف کردن اپلیکیشن‌های بلااستفاده را هم فراموش می‌کنیم. بسیاری از این اپلیکیشن‌ها برای به‌روز کردن اطلاعات خود، اتصال به اینترنت یا نظارت بر دیگر بخش‌های سیستم، از منابع موجود در پس‌زمینه استفاده می‌کنند و همین می‌تواند منجر به کم شدن سرعت گوشی شود.

اولین کاری که در راستای افزایش سرعت گوشی باید انجام شود، حذف کردن اپلیکیشن‌های بلااستفاده است. خوشبختانه، نسخه‌های جدید اندروید این کار را ساده‌تر از گذشته کرده‌اند و به‌صورت خودکار اپلیکیشن‌هایی که در مدت زیادی مورد استفاده قرار نگرفته‌اند، به‌صورت یک فهرست در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

برای بررسی سرویس‌های فعال در سیستم گوشی، در بخش About phone با ۷ بار ضربه بر گزینه‌ی build number می‌توانید Developer Options را فعال کنید. بعد از ورود به Developer Options، بر تب Running services ضربه بزنید. علاوه بر این، برای بررسی تأثیر این سرویس‌ها در زمینه‌ی سرعت گوشی یا عمر باتری، می‌توانید از اپلیکیشن‌هایی مانند Greenify یا Servicely بهره ببرید.

 

اپلیکیشن‌های پس‌زمینه

 

2- پر شدن یا خرابی حافظه داخلی اولین دلیل کند شدن گوشی

در بسیاری مواقع، علت کند شدن گوشی از فرسودگی یا پر شدن فضای آزاد حافظه داخلی دستگاه ناشی می شود. پر شدن ظرفیت حافظه موجب کاهش سرعت ذخیره اطلاعات و داده ها و متعاقب آن، کند شدن سرعت گوشی می شود.

اجرا شدن برنامه های مختلف، ذخیره اطلاعات، عکس و تصاویر بر روی گوشی، به تدریج پر شدن فضای آزاد حافظه را به دنبال دارد. همچنین، اجرای هر اپلیکیشن موجب ذخیره مقداری از فایل اجرایی بر روی حافظه می شود. این امر با گذشت زمان موجب شکل گیری حجم قابل توجهی از فضای حافظه با عنوان کش (Cache) می گردد.

راه حل: سیستم عامل اندروید در مواقع پر شدن حجم حافظه، غالبا با نمایش یک پیام، این مورد را به کاربر گوشزد می کند. بر این اساس، پاک سازی و حذف بسیاری از ویدئوها و برنامه های نصب شده غیر قابل استفاده در رفع این مشکل بسیار تاثیرگذار می باشد. همچنین، به منظور جلوگیری از این مشکل، بررسی حافظه گوشی در بازه های زمانی مختلف کمک شایانی می نماید.

 

بیشتر بخوانید: بازیابی عکسهای پاک شده از حافظه داخلی موبایل

 

3- شرایط باتری گوشی را بررسی کنید

نکته مهم دیگری که می تواند در کند شدن گوشی موثر باشد، عملکرد باتری است. اگر باتری معیوب باشد یا از عمر و ظرفیت باتری مدت زیادی گذشته باشد، همین امر می تواند روی سرعت عملکرد گوشی موبایل مورد نظر تاثیر بگذارد و آن را کاهش دهد. دلیل آن هم تاثیری است که گرمای ناشی از استهلاک باتری روی سی پی یو گوشی می گذارد. از طرفی هم با خرابی و معیوب بودن باتری جریان برق مناسبی به حافظه و پردازنده گوشی نمی رسد و در نتیجه تمام این موارد، عملکرد گوشی کند می شود.

حتی گاهی در کنار کندی موبایل، باتری معیوب می تواند دائما موجب ریستارت شدن دستگاه نیز شود. بنابراین برای رفع مشکل کند شدن موبایل و افزایش سرعت دستگاه بهتر است هر چه سریع ترمراقبت از باتری گوشی باتری معیوب و ضعیف شده را با یک باتری اورجینال و نو تعویض کنید و به این ترتیب سرعت گوشی را مجددا بهبود ببخشید. با این کار می توانید مانع آسیب رسیدن به سایر قطعات مهم و حساس گوشی نظیر پردازنده هم شوید.

 

 شرایط باتری گوشی را بررسی کنید

 

4- به‌روزرسانی اپلیکیشن‌ها و سیستم‌عامل

علت به‌روز نشدن گوشی اندروید یکی دیگر از مواردی که می‌تواند تأثیر به سزایی در کند شدن گوشی و افت سرعت آن داشته باشد، به‌روزرسانی سیستم‌ عامل اندروید و یا ios و اپلیکیشن‌های آن‌هاست. معمولاً ورژن‌های جدید آن‌ها از امکانات بیشتری بهره می‌برند و همین موضوع باعث می‌شود فشار بیشتری به قطعات سخت‌افزاری قدیمی بیاید.

البته من شخصاً در این مورد تردید دارم، حداقل در مورد گوشی‌های اندرویدی به نظر درست نمی‌آید. بیشتر گوشی‌های اندرویدی حداقل تا دو سال به‌روزرسانی‌های مربوط به سیستم‌عامل را دریافت نمی‌کنند. علاوه بر این، حداقل ویژگی‌های سخت‌افزاری لازم برای اجرای ورژن‌های مختلف اندروید، معمولاً تغییر زیادی ندارند، به‌عنوان مثال یک گوشی قدیمی با ۱ گیگابایت حافظه رم، به طور ناگهانی توانایی اجرای نسخه جدیدتر اندروید  را از دست نخواهد داد. البته  در مورد سیستم عامل iOS آیفون موضوع کمی فرق می‌کند.

 

به‌روزرسانی اپلیکیشن‌ها و سیستم‌عامل

 

5- نصب بدافزارها

تا جایی که می توانید نباید اجازه دهید بدافزار یا malwares وارد گوشی تان شود. چون با وارد شدن این بدافزارها، از یک طرف امنیت گوشی تان به خطر می افتد و از طرفی ممکن است خیلی کارها در گوشی شما انجام شود که تحت اختیار شما نیست. علاوه بر این می تواند مصرف باتری و مصرف اینترنت گوشی شما را بالا ببرد و از همه مهمتر سرعت گوشی تان را پایین می آورد.

 

6- کندی گوشی بر اثر برنامه ‌هایی مانند Clean Master

یکی از برنامه ‌هایی که قبل از نصب آن توسط شما، مدام وعده پاک‌ سازی فایل ‌های اضافی از گوشی ‌تان در طی چند روز را می‌ دهد، Clean Master و مواردی مانند آن است. این نرم‌ افزار ادعا می‌ کند که در آخر، باعث افزایش کارکرد گوشی شما می‌ شود. این کاملاً درست است که بعد از اینکه یک برنامه ‌ای را از گوشی خود حذف کردید، بعضی فایل‌ هایی را همچنان در گوشی به یادگار می ‌گذارد. ولی شما هیچ گونه نیازی به انواع برنامه‌ های جالبی دیگر برای حذف کردن این فایل ‌ها از گوشی ندارید.

برای این منظور می ‌توانید وارد قسمت APPS در تنظیمات گوشی خود شوید و سپس بخش برنامه را انتخاب کرده و بر روی Clear data  کلیک کنید. از این پس شما می ‌توانید برنامه را به صورت کامل از گوشی خود حذف نمایید.

 

7- عمر باتری

باتری‌ها هم پا به سن می‌گذارند. بعد از دو یا سه سال استفاده از باتری، ظرفیت آن‌ها کاهش می‌یابد و شاید دیگر نتوانند شارژ یک روز گجت را هم تأمین کنند. باتری‌هایی که سن و سال بالایی دارند، معمولا بخش زیادی از شارژ دریافتی را هدر می‌دهند و آن را به گرما تبدیل می‌کنند.

این گرما می‌تواند پردازنده را هم تحت تأثیر قرار دهد. زیرا با گرم شدن یک پردازنده، معمولا سرعت آن کاهش می‌یابد. در ضمن پردازنده‌ها و حافظه‌ها برای اینکه عملکرد خوبی داشته باشند، باید جریان برق زیادی را دریافت کنند و باتری‌های قدیمی در این زمینه توانایی‌های چندانی ندارند و همین موضوع هم منجر به کند شدن گوشی می‌شود.

 

عمر باتری

 

بیشتر بخوانید: چند دلیل اصلی برای کوتاه شدن عمر گوشی موبایل

 

راهکارهای رفع مشکل کند شدن گوشی

1- ریستارت کردن گوشی 

یکی از روش های کاربردی و بسیار ساده برای بالا بردن سرعت گوشی، راه اندازی مجدد یا restart دستگاه می باشد. خاموش و روشن کردن دستگاه علاوه بر رفع برخی از اختلالات نرم افزاری و سخت افزاری، می تواند سرعت پردازش گوشی را بهبود ببخشد.

 

2- وضوح صفحه نمایش خود را کاهش دهید

گوشی ‌های سامسونگ به رزولوشن فوق‌العاده بالای صفحه نمایششان معروفند. در حالی که گوشی‌های جدید سامسونگ قادرند هر وظیفه را در بالاترین حد رزولوشن اجرا کنند، اما با گذشت زمان و افزایش تعداد برنامه‌ها از نظر سخت‌افزاری ممکن است مثل روز اول نباشند. هر چقدر که رزولوشن صفحه نمایش بالاتر باشد، کار پردازنده برای نمایش همه‌ی گرافیک‌ها روی صفحه نمایش سخت‌تر می‌شود. بنابراین، با کاهش رزولوشن کار خود را راحت‌تر کرده و سرعت گوشی را ارتقا دهید:

به setting بروید، از گزینه display ،screen resolution را انتخاب کنید.

بصورت پیش‌فرض، گوشی‌های سامسونگ به خاطر عملکرد و عمر باتری از بالاترین رزولوشن خود استفاده نمی‌کنند. اما می‌توانید خودتان آن را افزایش دهید. در گوشی‌های جدید سامسونگ گزینه‌های HD+, +FHD و +QHD که نشانگر کیفیت و رزولوشن صفحه نمایش است به چشم می‌خورد.

 

وضوح صفحه نمایش خود را کاهش دهید

 

3- پاک کردن Cache گوشی

بهتر است به جای استفاده از نرم افزار هایی که مدعی پاک نمودن کش گوشی هستند، خودتان اقدام به این عمل کنید. پاک نمودن کش گوشی یکی از راه حل‌های آسان برای مشکل کندی گوشی اندرویدی است. برنامه ‌های زیادی وجود دارند که به آسانی این کار را انجام می ‌دهند ولی پیشنهاد اصلی ما این است که خودتان اقدام به پاک کردن فضای کش نمایید. زیرا ضرر اپلیکیشن ‌هایی که اقدام به این کار می ‌کنند، بیشتر از منفعتشان است. برای انجام این کار به بخش تنظیمات رفته و در قسمت ذخیره، به دنبال داده های کش بگردید. با لمس کردن این گزینه، می ‌توانید فضای کش گوشی خود را پاک کرده و سرعت گوشی را افزایش دهید.

 

4- انجام ریست فکتوری

در صورت ریشه یابی علت کند شدن گوشی و جواب ندادن هیچ کدام از راهکارهای ارائه شده، ریست فکتوری گوشی از آخرین اقدامات موثر در این زمینه محسوب می شود. برای انجام این فرآیند به بخش reset settings رفته و گزینه مربوط به factory data reset را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که با انجام این عملیات، کلیه داده ها، اطلاعات و فایل های موجود بر روی گوشی برای همیشه از بین خواهند رفت. به همین جهت، مناسب است که قبل از آغاز فرآیند ریست فکتوری دستگاه، نسبت به گرفتن بک آپ اقدام کنید.

 

کلام آخر

با همه‌ی این‌ها، کند شدن گوشی به مرور زمان به دلیل عمر قطعات داخلی آن‌ها یک حقیقت غیرقابل انکار است، اما با رعایت نکات ساده می‌توانیم تا سال‌ها به نحو مطلوبی از گوشی خود بهره بریم. برای کسب اطلاعات بیشتر از دوره های آموزش تعمیرات موبایل می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

 

دیدگاه شما

captcha
ارسال دیدگاه
شما اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ثبت می کنید