ثبت درخواست تعمیرات
zarbdar

ظرفیت باتری گوشی چیست؟ + افزایش ظرفیت باتری موبایل

ظرفیت باتری گوشی چیست؟ + افزایش ظرفیت باتری موبایل Reviewed by Mrs. Bagheri on 2021-08-02 11:00:37. افزایش ظرفیت باتری گوشی یکی از چالش هایی است که بسیاری از کاربران گوشی های هوشمند با آن رو به رو هستند. تلفن های همراه امروزی تنها یک ابزار ساده برای برقراری تماس نیستند و کاربرد های زیادی در زندگی روزمره انسان ها دارند. افزایش ظرفیت باتری گوشی یکی از چالش هایی است که بسیاری از کاربران گوشی های هوشمند با آن رو به رو هستند. تلفن های همراه امروزی تنها یک ابزار ساده برای برقراری تماس نیستند و کاربرد های زیادی در زندگی روزمره انسان ها دارند. 4.5
جدیدترین مقالات close
چرا گوشی آیفون پس از آپدیت روشن نمیشود؟
چرا گوشی آیفون پس از آپدیت روشن نمیشود؟
پارت نامبر آیفون چیست؟ کدام پارت نامبر آیفون بهتر است؟
پارت نامبر آیفون چیست؟ کدام پارت نامبر آیفون بهتر است؟
5 علت خاموش شدن گوشی شیائومی پوکو x3
5 علت خاموش شدن گوشی شیائومی پوکو x3
حالت ایمن گوشی سامسونگ
حالت ایمن گوشی سامسونگ
علت غیر فعال شدن فست شارژ گوشی سامسونگ
علت غیر فعال شدن فست شارژ گوشی سامسونگ
آموزش فعال و غیر فعال کردن فست شارژ در گوشی‌ های سامسونگ
آموزش فعال و غیر فعال کردن فست شارژ در گوشی‌ های سامسونگ
چطور می‌توانم عکس‌های پاک‌شده را بازیابی کنیم؟
چطور می‌توانم عکس‌های پاک‌شده را بازیابی کنیم؟
4 روش برای برگرداندن اس ام اس های پاک شده از گوشی شیائومی
4 روش برای برگرداندن اس ام اس های پاک شده از گوشی شیائومی
علت داغ شدن موبایل هنگام شارژ چیست؟
علت داغ شدن موبایل هنگام شارژ چیست؟
چگونه از داغ شدن گوشی جلوگیری کنیم؟
چگونه از داغ شدن گوشی جلوگیری کنیم؟
بازکردن رمز گوشی با تماس اضطراری
بازکردن رمز گوشی با تماس اضطراری
معرفی لیست کامل ابزار تعمیرات موبایل (معرفی 16 وسیله ضروری)
معرفی لیست کامل ابزار تعمیرات موبایل (معرفی 16 وسیله ضروری)
ارائه راهکارهایی برای افزایش سرعت اینترنت همراه اول در گوشی موبایل
ارائه راهکارهایی برای افزایش سرعت اینترنت همراه اول در گوشی موبایل
آموزش کامل ساخت شماره مجازی تلگرام (معرفی 6 روش کاملا رایگان)
آموزش کامل ساخت شماره مجازی تلگرام (معرفی 6 روش کاملا رایگان)
آموزش نصب و دانلود اپ بدون نیاز به اپ استور در گوشی های آیفون
آموزش نصب و دانلود اپ بدون نیاز به اپ استور در گوشی های آیفون
معرفی 7 ویرایشگر ios که باید آنها را بشناسید !
معرفی 7 ویرایشگر ios که باید آنها را بشناسید !
جدیدترین مقالات ←
ظرفیت باتری گوشی چیست؟ + افزایش ظرفیت باتری موبایل
ظرفیت باتری گوشی چیست؟
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ تاریخ بازنویسی : ۲۸ شهریور ۱۴۰۱

افزایش ظرفیت باتری گوشی یکی از چالش هایی است که بسیاری از کاربران گوشی های هوشمند با آن رو به رو هستند. تلفن های همراه امروزی تنها یک ابزار ساده برای برقراری تماس نیستند و کاربرد های زیادی در زندگی روزمره انسان ها دارند.

علت خاموش شدن ناگهانی گوشی چیست؟ قبل از پایان روز مشکل آزار دهنده ای است که بسیاری از افراد آن را تجربه می کنند. به همین دلیل مردم به دنبال راهی هستند تا ظرفیت باتری گوشی را افزایش دهند. اگر شما هم با این مشکل رو به رو هستید و می خواهید راهی برای افزایش ظرفیت باتری تلفن همراه خود پیدا کنید، پیشنهاد می کنیم در ادامه این مقاله از تعمیرات موبایل همراه ما باشید.

 

معرفی باتری گوشی موبایل

باتری گوشی موبایل به عنوان یک منبع DC، ولتاژ و جریان برق مورد نیاز گوشی را تامین می کند. باتری یک محفظه قابل شارژ است که دارای طول عمر طولانی و عملکرد عالی است. گوشی های موبایلاز قطعات ریز و درشت ساخته شده اند که هر کدام به نوعی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشند. برخی از این قطعات مثل باتری نسبت به سایر قطعات اهمیت بسیار بالاتری داشته و نقش مهم تری را ایفا می کنند.

این قطعه یکی از مهم‌ترین اجزای سخت‌افزاری به ‌حساب می ‌آید و انرژی دستگاه را تأمین می ‌کند اگر بخواهیم این قطعه را به اعضای بدن انسان تشبیه کنیم می توان گفت که کاری که باتری برای گوشی موبایل انجام می دهد، قلب برای انسان می کند. پس به خوبی مشخص است که باتری در گوشی از چه اهمیتی برخوردار است.

 

معرفی باتری گوشی موبایل

 

ظرفیت باتری گوشی چیست؟

ظرفيت باتري ميزان شارژ ذخيره شده توسط باتري است (آمپر- ساعت) و با جرم فعال ماده تعيين مي شود. ظرفيت باتري حداکثر ميزان انرژي را ارائه مي دهد که مي تواند از باتري تحت شرايط مشخص معيني استخراج شود. ظرفيت هاي واقعي ذخيره انرژي باتري مي تواند به طور معني داري از ظرفيت صوري آن متفاوت باشد. ظرفيت باتري به شدت به عمر و گذشته تاريخي باتري، شارژ شدن يا تخليه شدن باتري و دما بستگي دارد.

 

ظرفیت باتری گوشی چیست؟

 

منظور از ظرفیت باتری و میلی آمپر ساعت چیست؟

ظرفیت باتری های لیتیوم یونی گوشی های موبایل با واحد میلی آمپر ساعت (mAh) مشخص می‌شود.هرچقدر ظرفیت باتری بیشتر باشد، طبیعتا شارژ بیشتری هم در آن ذخیره خواهد شد و می‌تواند بهتر انرژی مورد نیاز گوشی را تامین کند. هر آمپر برابر با 1000 میلی آمپر است. زمانی که گفته می‌شود باتری گوشی 3000 میلی آمپر ساعت ظرفیت دارد، یعنی باتری آن 3 آمپر ساعت ظرفیت ارائه می‌کند.

دقت داشته باشید که ظرفیت یک باتری صرفا نمی‌تواند نشان دهنده بهتر بودن کیفیت شارژ و دیرتر خالی شدن شارژ باتری گوشی باشد، چون میزان مصرف شارژ گوشی های موبایل به عوامل متعددی وابسته است.

 

میانگین عمر باتری گوشی موبایل

افزایش طول عمر باتری گوشی از دو نظر مورد قضاوت قرار می‌گیرد: زمانی که باتری بعد از هر بار شارژ می‌تواند گوشی را روشن نگه دارد و مدت زمانی که یک باتری از زمان شروع به کار کردن گوشی در سلامت کامل یا نسبی کار می‌کند که به آن دوام باتری گفته می‌شود. در حال حاضر گوشی‌‌های میان رده به شرط استفاده متوسط، عمر باتری حداقل یک روزه را ارائه کرده، اما این مدت زمان در گوشی‌های بالارده و گرانقیمت‌تر تا دو روز کامل نیز افزایش پیدا می‌کند.

در مورد دوام باتری اما شرایط متفاوت است. ثابت ماندن کیفیت و ظرفیت باتری گوشی به عوامل بسیار زیادی وابسته است و فرمول مشخصی برای محاسبه آن وجود ندارد، اما با این حال، به طور متوسط، یک باتری گوشی هوشمند متوسط بعد از 500 چرخه شارژ کامل حدود 20 درصد ظرفیت خود را از دست می‌دهد و بعد از 2500 چرخه شارژ کامل، به یک باتری غیر قابل استفاده تبدیل خواهد شد.

 

چگونه بفهمیم باتری گوشی سالم است؟

یکی از مهم ترین مواردی که می تواند در محاسبه ظرفیت باتری موبایل شما نقش داشته باشد، سالم بودن آن است. همان طور که می دانید باتری ها به دلیل اینکه به صورت لیتیوم یونی و پلیمری هستند بعد از مدتی که استفاده می شوند، عمر و سلامت خود را در صورت استفاده نادرست از دست می دهند و شما مجبور به تعویض و تعمیر آن خواهید شد.

شما می توانید با روش تست ظرفیت باتری گوشی، به سلامت باتری و عملکرد و کیفیت آن پی ببرید. در صورتی که گوشی شما دارای کیفیت بالایی باشد، شما می توانید به صورت طولانی مدت بدون اینکه ظرفیت خود را از دست بدهد، از آن استفاده کنید. چند نمونه از روشهای تست سلامت باتری گوشی در ادامه آمده است.

 

بررسی ظاهری باتری موبایل

  1. زود خالی نشدن شارژ باتری موبایل
  2. استفاده از برنامه های تست سلامت
  3. استفاده از کد تست سلامت باتری

شما می توانید با استفاده از هر یک از این روشها، به بهترین شکل از سلامت و سالم بودن باتری موبایل خود مطمئن شوید. شما می توانید با انجام تست سلامت باطری گوشی خود به این پی ببرید که باتری موبایل تا چند ساعت شارژ نگه می دارد. این هم جزء یکی از مهم ترین سوالاتی است که برای تمامی کاربران گوشی های اندروید پیش می آید.

 

کالیبره کردن باتری گوشی باعث افزایش ظرفیت باتری می شود؟

کالیبره کردن باتری گوشی یکی از ساده ترین کارهایی است که می توانید برای بازگرداندن ظرفیت اصلی باتری و بالابردن طول عمر آن انجام دهید. به دلایل مختلفی ممکن است ظرفیت اصلی باتری در هنگام شارژ شدن مورد استفاده قرار نگیرد. آپدیت کردن سیستم عامل، تعویض کردن باتری گوشی، استفاده از شارژر های تقلبی از دلایلی هستند که باعث به ریختن تنظیمات باتری گوشی می شود. در چنین شرایطی ممکن است بخشی از ظرفیت اصلی باتری در هنگام شارژ خالی بماند و شما احساس کنید که سرعت تخلیه شارژ بیشتر از حد معمول است.

توجه کنید که کالیبره کردن موبایل باعث افزایش ظرفیت باتری گوشی نمی شود اما با استفاده از ظرفیت پنهان باتری، میزان بازدهی و طول عمر آن را افزایش می دهد. اگر قصد کالیبره کردن گوشی خود را دارید پیشنهاد می کنیم مقاله کالیبره کردن باتری گوشیرا مطالعه کنید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورید.

 

کالیبره کردن باتری گوشی باعث افزایش ظرفیت باتری می شود؟

 

ساختار باتری گوشی های موبایل

ساختار کلی باتری ها به این صورت است که انرژی شیمیایی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند و باعث ایجاد جریان می شود. معمولاً از کنار هم قرار گرفتن دو الکترود متفاوت که یکی خاصیت الکترون دهی بیشتر که همان قطب مثبت یا آند می باشد و دیگری خاصیت دریافت الکترون قوی تر که همان قطب منفی یا کاتد می باشد.

الکترود مثبت از یک ترکیب لیتیوم دار تبعیت می کند که در عملیات شارژ هم لیتیوم موجود در ساختار الکترود مثبت، به یون لیتیوم تبدیل می شوند و در الکترولیت بین لایه ها ذخیره می شوند؛ چنین فرآیندی نیاز به مصرف انرژی الکتریکی است. برای تخلیه شارژ نیز دقیقاً معکوس این فرآیند شکل می گیرد، به این صورت که در اثر واکنش شیمیایی یون های لیتیوم که بین الکترود هاست، باعث آزاد سازی انرژی الکتریکی می شود.

 

ظرفیت نوشته شده روی باتری

در گوشی قدیمی که دسترسی به باتری بسیار آسان بود، میتوانستید با باز کردن درب پشت گوشی به راحتی به ظرفیت باتری دسترسی پیدا کنید. ولی در گوشی های نسل جدید به دلیل قرار گرفتن باتری در داخل و دسترسی ناممکن (برای افراد عادی) نمی توان ظرفین باتری را به راحتی دید.

 

تشخیص ظرفیت باتری گوشی

همانطور که عنوان شد، ظرفیت باتری موبایل بعد از مدتی معمولا با کاهش همراه می‌شود؛ اما آیا راهی وجود دارد که محاسبه ظرفیت باتری موبایل در شرایط کنونی گوشی را امکان پذیر کند؟

ساده‌ترین راه برای تشخیص بالاترین ظرفیت باتری موبایل بعد از مدتی استفاده، نصب یک اپلیکیشن اختصاصی است. یکی از این اپلیکیشن‌ها، اپلیکیشن Accu​Battery نام دارد که یک آمار کامل از ظرفیت واقعی باتری گوشی به شما ارائه می‌کند.

 

تشخیص ظرفیت باتری گوشی

 

افزایش ظرفیت باتری موبایل

همان طور که می دانید باطری ها در ظرفیت های متنوعی به فروش می رسند و شما می توانید با توجه به مدل گوشی خود آن ها را انتخاب کنید. روش هایی وجود دارد برای اینکه بتوانید میزان ذخیره سازی شارژ باتری موبایل خود و ظرفیت باتری را تا حدود افزایش دهید. که در ادامه به چند مورد از آن اشاره خواهیم کرد.

  • در نظر داشتن بهترین زمان برای شارژ
  • استفاده از شارژرهای اصل و اورجینال
  • عدم استفاده از گوشی زمانی که به شارژ است.
  • عدم استفاده بیش از اندازه از گوشی

 

سیم شارژر و تاثیر آن بر روی شارژ گوشی

سیم رابط یا اصطلاحا سیم شارژری که از آن استفاده می‌کنید تاثیر مستقیمی بر روی کیفیت انتقال انرژی و سرعت شارژ مجدد باتری گوشی خواهد داشت. همیشه سعی کنید برای شارژ باتری گوشی از سیم شارژرهای مناسب و با کیفیت استفاده کنید و تا حد امکان سیم شارژرهای فیک و ارزان قیمت را خریداری نکنید.

بدین ترتیب کیفیت شارژ گوشی موبایل شما به حداکثر مقدار ممکن می‌رسد. سعی کنید سیم شارژری که خریداری می‌کنید طول خیلی بلندی نداشته باشد و از این نظر منطبق با شارژر اورجینال گوشی موبایلتان باشد. بلند بودن بیش از اندازه سیم شارژر می‌تواند منجر به کند شدن تدریجی پروسه شارژ باتری شود. همچنین اکیدا توصیه می‌کنیم از سیم شارژرهای آسیب دیده و زده‌دار برای شارژ باتری گوشی خود استفاده به عمل نیاورید.

 

انواع باتری موبایل

به طور کلی دو مدل باتری وجود دارد که امروزه بیش از سایر مدل‌ها از آن‌ها در گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شود. نوع اول باتری‌های لیتیوم یونی هستند که به آن‌ها اشاره کردیم و نوع دوم نیز باتری‌های لیتیوم پلیمر نام دارند. این دو نوع باتری در ترکیبات شیمیایی، وزن و اندازه با یکدیگر متفاوت هستند.

 

باتری های لیتیوم یونی

باتری‌های لیتیوم یونی متداول‌ترین و قدیمی‌ترین نوع باتری‌های مورد استفاده در گوشی‌های هوشمند هستند که معمولا گران‌قیمت بوده، اما تراکم انرژی بالایی دارند. در صورت استفاده از این تکنولوژی، ظرفیت باتری موبایل شما در طول دوران استفاده کم‌تر کاهش پیدا خواهد کرد و همچنین نیازی به استراتژی نگهداری برای آن نخواهد بود.

از نظر ساختار شیمیایی، باتری‌های لیتیوم یونی و لیتیوم پولیمری بسیار به یکدیگر شبیه هستند و بزرگترین تفاوت آن‌ها به نحوه کنترل دما مربوط می‌شود. باتری‌های لیتیوم یونی نوعی مدار محافظ فعال (چیزی شبیه به مدار کامپیوترهای آنبورد) را شامل می‌شوند که از افزایش دمای گوشی هوشمند جلوگیری خواهد کرد.

 

باتری های لیتیوم پلیمر

باتری‌های لیتیوم پلیمر نوع پیشرفته‌تر باتری‌ گوشی موبایل هستند که نسبت به نوع لیتیوم یونی وزن سبک‌تری دارند، دوام آن‌ها بیشتر است و همچنین گرمای زیادی را تولید نکرده که به همین دلیل نیز به مدار خنک کننده نیازی نخواهند داشت. اما علیرغم این مزایا، به دلیل تراکم انرژی بیشتر در باتری‌های لیتیوم یونی، معمولا از این نوع باتری در بیشتر گوشی‌های هوشمند استفاده شده و باتری‌های لیتیوم پلیمری کم‌تر مورد توجه کمپانی‌های تولیدکننده گوشی‌های هوشمند قرار می‌گیرند.

 

چگونه بفهمیم باتری گوشی سالم است؟

یکی از مهم ترین مواردی که می تواند در محاسبه ظرفیت باتری موبایل شما نقش داشته باشد، سالم بودن آن است. همان طور که می دانید باتری ها به دلیل اینکه به صورت لیتیوم یونی و پلیمری هستند بعد از مدتی که استفاده می شوند، عمر و سلامت خود را در صورت استفاده نادرست از دست می دهند و شما مجبور به تعویض و تعمیر آن خواهید شد.

شما می توانید با روش تست سالم بودن باتری گوشی، به سلامت باتری و عملکرد و کیفیت آن پی ببرید. در صورتی که گوشی شما دارای کیفیت بالایی باشد، شما می توانید به صورت طولانی مدت بدون اینکه ظرفیت خود را از دست بدهد، از آن استفاده کنید. چند نمونه از روشهای تست سلامت باتری گوشی در ادامه آمده است.

  • بررسی ظاهری باتری موبایل
  • زود خالی نشدن شارژ باتری موبایل
  • استفاده از برنامه های تست سلامت
  • استفاده از کد تست سلامت باتری

شما می توانید با استفاده از هر یک از این روشها، به بهترین شکل از سلامت و سالم بودن باتری موبایل خود مطمئن شوید. شما می توانید با انجام تست سلامت باطری گوشی خود به این پی ببرید که باتری موبایل تا چند ساعت شارژ نگه می دارد. این هم جزء یکی از مهم ترین سوالاتی است که برای تمامی کاربران گوشی های اندروید پیش می آید.

 

چرا دانستن ظرفیت و توان باتری‌ها مهم است؟

دانستن ظرفیت و توان باتری بسیار مهم است زیرا به خریداران این امکان را می‌دهد تا دوام باتری را محاسبه کنند. در نتیجه، آنها می‌توانند دستگاه و یا باتری بخرند که با نیازهای آنها هماهنگ باشد. به همین دلیل هر زمان که نیاز به باتری با کیفیت بالا باشد باید این فاکتورها مورد توجه قرار گیرد.

 

دیدگاه شما

captcha
ارسال دیدگاه
شما اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ثبت می کنید