ثبت درخواست تعمیرات
onlineChat
گفتگوی آفلاین
gif
درحال بارگزاری گفتگو ها ...
zarbdar

10 نشانه واضح از هک شدن گوشی موبایل + چجوری بفهمیم که گوشی هک شده!

10 نشانه واضح از هک شدن گوشی موبایل Reviewed by Mrs. Bagheri on 2021-12-08 13:14:07. در این مقاله به معرفی نشانه‌ های گوشی هک شده پرداختیم و دلیل هر کدام را نیز توضیح دادیم. در این مقاله به معرفی نشانه‌ های گوشی هک شده پرداختیم و دلیل هر کدام را نیز توضیح دادیم. 4.5
جدیدترین مقالات close
علت غیر فعال شدن فست شارژ گوشی سامسونگ
علت غیر فعال شدن فست شارژ گوشی سامسونگ
آموزش فعال و غیر فعال کردن فست شارژ در گوشی‌ های سامسونگ
آموزش فعال و غیر فعال کردن فست شارژ در گوشی‌ های سامسونگ
برگرداندن عکس های حذف شده از سطل آشغال گوشی های اندروید
برگرداندن عکس های حذف شده از سطل آشغال گوشی های اندروید
برگرداندن اس ام اس های پاک شده شیائومی
برگرداندن اس ام اس های پاک شده شیائومی
علت داغ شدن موبایل هنگام شارژ چیست؟
علت داغ شدن موبایل هنگام شارژ چیست؟
چگونه از داغ شدن گوشی جلوگیری کنیم؟
چگونه از داغ شدن گوشی جلوگیری کنیم؟
چگونه با تماس اضطراری قفل گوشی را باز کنیم؟
چگونه با تماس اضطراری قفل گوشی را باز کنیم؟
معرفی لیست کامل ابزار تعمیرات موبایل (معرفی 16 وسیله ضروری)
معرفی لیست کامل ابزار تعمیرات موبایل (معرفی 16 وسیله ضروری)
ارائه راهکارهایی برای افزایش سرعت اینترنت همراه اول در گوشی موبایل
ارائه راهکارهایی برای افزایش سرعت اینترنت همراه اول در گوشی موبایل
آموزش کامل ساخت شماره مجازی تلگرام (معرفی 6 روش کاملا رایگان)
آموزش کامل ساخت شماره مجازی تلگرام (معرفی 6 روش کاملا رایگان)
آموزش نصب و دانلود اپ بدون نیاز به اپ استور در گوشی های آیفون
آموزش نصب و دانلود اپ بدون نیاز به اپ استور در گوشی های آیفون
معرفی 7 ویرایشگر ios که باید آنها را بشناسید !
معرفی 7 ویرایشگر ios که باید آنها را بشناسید !
علت کند شدن گوشی سامسونگ بعد از آپدیت چیست؟ با 5 روش این مشکل را حل کنید!
علت کند شدن گوشی سامسونگ بعد از آپدیت چیست؟ با 5 روش این مشکل را حل کنید!
تعویض ال سی دی ایفون 13 | تعمیر و تعویض تعویض ال سی دی ایفون 13 با کیفیت بالا
تعویض ال سی دی ایفون 13 | تعمیر و تعویض تعویض ال سی دی ایفون 13 با کیفیت بالا
تعویض ال سی دی ایفون 12 - استعلام هزینه تعویض تاچ و ال سی دی ایفون 12
تعویض ال سی دی ایفون 12 - استعلام هزینه تعویض تاچ و ال سی دی ایفون 12
تعویض تاچ و ال سی دی آیفون 11 | استعلام هزینه تعویض ال سی دی ایفون ۱۱
تعویض تاچ و ال سی دی آیفون 11 | استعلام هزینه تعویض ال سی دی ایفون ۱۱
جدیدترین مقالات ←
10 نشانه واضح از هک شدن گوشی موبایل
نشانه های هک شدن گوشی موبایل
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۴۰۰ تاریخ بازنویسی : ۲۳ مهر ۱۴۰۲

هک شدن گوشی‌های موبایل کار سخت یا غیر ممکنی نیست! این روزها با پیشرفت تکنولوژی در جنبه‌های مختلف، امکان هک کردن گوشی‌های موبایل وجود بیشتر از همیشه وجود دارد. سرقت اطلاعات موبایل و اخاذی کردن با آن کابوس کاربران گوشی‌های هوشمند است! اما چگونه بفهمیم که گوشی ما هک شده است؟ علائم هک شدن گوشی چیست؟ چگونه از هک شدن گوشی و سرقت اطلاعاتمان جلوگیری کنیم؟ در این مطلب از تعمیرات موبایل پارس ارتباط لوتوس می‌خواهیم نشانه های هک گوشی موبایل را معرفی کنیم و راهکارهایی را به شما آموزش دهیم تا دربرابر هک شدن و سرقت اطلاعات آن جلوگیری کنیم.

 

مطالبی که قرار است بخوانید:

 

علت هک شدن گوشی همراه چیست؟

با اینکه پیشرفت روز افزون تکنولوژی گام مثبتی در جهان امروز محسوب شده و مزیت‌های فراوانی برای ما به ارمغان می‌آورد اما می‌تواند راه‌کارهایی آسان و در عین حال غیرقانونی در اختیار افراد سودجو قرار دهد. بنابراین هک شدن لپ تاپ و کامپیوتر، مودم، سرور، شبکه‌های مجازی و حتی گوشی موبایل نیز چندان دور از تصور نیست.

کلیک بر روی لینک‌های مخرب، اتصال به وای فای رایگان و عمومی، روشن بودن مداوم بلوتوث، نصب برنامه‌های نامعتبر و استفاده از ایستگاه‌های شارژ USB عمومی می‌توانند از جمله دلایل هک شدن موبایل شما باشند. با این‌حال، فرد مجرم همیشه مدرک جرم به جای می‌گذارد! با دانستن چند نشانه کاربردی، به‌راحتی می‌توانید از هک شدن موبایل جلوگیری کرده و اطلاعات خود را حفظ کنید. ممکن است برخی از این نشانه‌ها سخت‌افزاری یا حتی نرم‌افزاری باشند.

 

گوشی شما چگونه ممکن است هک شود؟

چندین روش برای هک گوشی وجود دارد. بعضی از این روش‌ها اصلا نیازی به دانش پیشرفته فناوری هم ندارند:

۱- حمله جابجایی سیم کارت

هکر‌ها با این روش حمله شماره تلفن شما را به سیم کارت خودشان انتقال می‌دهند و کنترل اکانت شما را به دست می‌گیرند.

۲- جاسوس‌افزار

جاسوس‌افزار‌ها می‌توانند داده‌های شما را گردآوری کنند. برخی از اپ‌های جاسوسی به‌قدری ساده هستند که هر شخصی بدون داشتن دانش پیشرفته در حوزه فناوری هم می‌تواند از آن‌ها استفاده کند. هکر‌ها با استفاده از جاسوس‌افزار‌ها از راه دور تمام فعالیت‌های گوشی شما را رصد می‌کنند. اگر کسی چنین اپی را نصب کند می‌تواند به دستگاه شما دسترسی مستقیم پیدا کند.

۳- بدافزار

استفاده از شبکه‌های وای‌فای عمومی هم می‌تواند باعث شود تا گوشی شما به نرم‌افزار‌های مخرب یا بدافزار‌ها آلوده شود. هکر‌ها این توانایی را دارند تا با برپایی شبکه‌های وای‌فای ساختگی و جعلی گوشی شما را به سمت سایت‌های فیشینگ منحرف کنند یا از طریق کابل USB در ایستگاه‌های مخصوص شارژ گوشی کنترل گوشی شما را به دست بگیرند.

۴- پیام‌های فیشینگ

ایمیل‌ها، متن‌ها و پیام‌های فیسبوک که حاوی لینک‌های خراب‌کارانه باشند می‌توانند روی گوشی بدافزار نصب کرده و اطلاعات شما را به‌سرقت ببرند.

۵- دانلود بدافزار

حتی ممکن است وقتی در حال دانلود اپ از سایت‌های مشکوک هستید یا با کلیک بر روی لینک‌ها یا پاپ‌آپ‌های غیرقابل اعتماد اقدام به دانلود بدافزار بر روی گوشی خود کنید.

 

آیا امکان هک شدن گوشی وجود دارد؟

متأسفانه بله! هر شخصی با هر میزان از تحصیلات و در هر نقطه جغرافیایی ممکن است قربانی هک شدن موبایل شود. فرقی نمی‌کند که شما از گوشی‌ های موبایل اندروید سامسونگ و شیائومی استفاده می‌کنید یا آیفون! این اتفاق می‌تواند برای هر گوشی هوشمندی اتفاق بیفتد.

اطلاعاتی که در دستگاه شما قرار دارند، می‌توانند برای مجرمان سایبری و حتی آشنایان بسیار جذاب باشند. بنابراین فهرست دلایلی که ممکن است کسی گوشی هوشمند شما را هک کند بی‌پایان است و در عین حال ممکن است شامل دسترسی به عکس‌ها و داده‌های خصوصی، خواندن پیام‌های متنی، سرقت پول و غیره باشد.

گوشی شما چگونه ممکن است هک شود؟

 

نشانه های هک شدن گوشی موبایل

کند شدن شدید و ناگهانی گوشی نشانه های هک شدن گوشی موبایل

اگر یک روز صبح از خواب بیدار شده و با یک گوش کند مواجه می‌شوید که به شکل ناگهانی سرعت خود را در تمام زمینه‌ها (بالا آمدن سیستم عامل، اجرای برنامه‌ها و …) از دست داده است، احتمالا مورد حمله هکرها قرار گرفته‌اید. کند شدن ناگهانی و بی دلیل تلفن همراه تنها یک دلیل دارد: یک برنامه مخفی بدون اجازه شما در حال اجرا در پس زمینه است. البته این اتفاف معمولا با خالی شدن سریع باتری نیز همراه است. این بدافزار مخرب می‌تواند ضمن اجرا شدن، تمام اطلاعات مهم و حیاتی شما را سرقت کرده و در اختیار هکرها قرار دهد.

 

ارسال و دریافت پیام های مشکوک نشانه های هک شدن گوشی موبایل

مگر می‌شود تلفن همراه شما بدون اجازه، برای دیگران پیام ارسال کند؟ بله این اتفاق ممکن است رخ دهد! البته به شرطی که گوشی موبایل شما در حال کنترل شدن توسط یک هکر باشد! اگر در لیست پیام‌های خود، با مواردی برخورد می‌کنید که خودتان آن‌ها را ارسال نکرده‌اید، بلافاصله باید به فکر راه چاره باشید؛ زیرا تلفن همراه شما هک شده است. دریافت پیام‌های عجیب و غریب و معمولا بی‌معنی، ممکن است یکی دیگر از نشانه‌های هک شدن تلفن همراه باشد. البته در بسیاری از موارد، این پیام‌ها به نوعی قرار است آغاز کننده جلوگیری از هک گوشی شما باشد؛ بنابراین هرگز آن‌ها را باز نکنید.

 

مصرف بیش از حد اینترنت نشانه های هک شدن گوشی موبایل

ممکن است به یک‌باره متوجه شوید که اینترنت تلفن همراه شما با سرعتی بیشتر از قبل، در حال مصرف شدن است. این اتفاق معمولا به یک دلیل مهم و خطرناک رخ می‌دهد: بدافزارهای مخرب در حال اجرا در پس زمینه و خوردن دیتای گوشی موبایل هستند! بنابراین به احتمال زیاد، تلفن همراه شما هک شده است.

البته برای اطمینان بیشتر، آپدیت شدن سیستم عامل و اپلیکیشن‌ها را نیز بررسی کنید. زیرا گاهی اوقات، برخی از برنامه‌ها بدون اجازه شما به روز رسانی شده و بخش زیادی از اینترنت شما را مصرف می‌کنند.

 

بدنه گوشی بدون دلیل داغ می‌شود نشانه های هک شدن گوشی موبایل

همانطور که می‌دانید وقتی یک اپلیکیشن یا بازی سنگین را بر روی گوشی خود باز می‌کنید، احتمال دارد که گوشی شما داغ شود. درصورتی که هیچ بازی یا برنامه‌ای بر روی گوشی خود باز نکرده بودید اما شاهد داغ شدن بدنه آن بودید، مطمئن باشید که گوشی شما هک شده است. درواقع هک شدن گوشی موجب رد و بدل شدن اطلاعات در پس زمینه این دستگاه می‌شود، از این‌رو یا باتری آن سریع خالی می‌شود یا گوشی داغ می‌کند. بنابراین داغ شدن گوشی را به عنوان یکی دیگر از نشانه های هک شدن موبایل اندرویدی جدی بگیرید.

 

بررسی مصرف دیتا توسط گوشی نشانه های هک شدن گوشی موبایل

در گوشی های هوشمند می توان مصرف اینترنت را تحت عنوان phone’s network usage بررسی کرد. نرم افزارهای جاسوسی که برای اعمال جاسوسی در دستگاه ها نصب می شوند، فعالیت خود را به واسطه ارسال و دریافت دیتا انجام می دهند که در واقع همان مصرف اینترنت است. در صورتی که تغییرات چشمگیری را در مصرف اینترنت گوشی خود مشاهده می کنید، احتمال شنود شدن دستگاه شما و جاسوسی اطلاعات آن نیز وجود دارد.

 

سر و صدا در هنگام تماس‌های تلفنی نشانه های هک شدن گوشی موبایل

شاید گوشی شما کارهای عجیبی انجام دهد مثلا هنگام صحبت کردن احساس کنید صدای سر و صدا می‌آید یا اینکه حالتی باشد که انگار گوشی شما شنود می‌شود. شنود تلفن همراه شما در حالتی اتفاق می‌افتد که شخصی تلفن شما را به وسیله نرم افزارهای جاسوسی هک می‌کند و به گوشی شما دسترسی پیدا می‌کند. پس اگر شما نیز رفتارهای عجیب و غریب و نویزهای اضافی در گوشی خود احساس می‌کنید حتما پیگیر آن شوید که مشکل آن چیست؟ چون احتمال زیادی وجود دارد که هک شده باشید.

 

نصب خودکار اپلیکیشن‌های عجیب نشانه های هک شدن گوشی موبایل

نصب شدن  اپلیکیشن یا برنامه‌های عجیب و غریب به صورت خودکار بر روی گوشی یکی از اصلی‌ترین نشانه‌هایی است که می‌تواند خبر از هک گوشی موبایل شما داشته باشد. اپلیکیشن‌ها در گوشی‌های موبایل نباید بدون اجازه شما نصب شوند و اگر این مسئله اتفاق افتاد مطمئنا با شرایط مشکوک و عجیبی رو به رو خواهید بود! اگر با مشکلی این چنینی رو به رو شدید، حتما در رابطه با اپلیکیشنی که به طور خودکار در گوشی نصب شده تحقیق کنید و از سلامت آن مطمئن شوید. همچنین توصیه می‌کنیم حتما اپلیکیشن مورد نظر را از روی دستگاه حذف نمایید تا از سرقت اطلاعات جلوگیری کنید. پس نصب خودکار اپلیکیشن‌های عجیب را به عنوان یکی دیگر از نشانه‌های هک گوشی موبایل جدی بگیرید.

 

کم شدن خودکار شارژ سیم کارت یا قبض‌های نجومی نشانه های هک شدن گوشی موبایل

اگر اعتبار سیم کارت شما یا بهتر بگوییم شارژ آن به صورت خودکار کم می‌شود، ممکن است گوشی موبایلتان هک شده باشد و ارسال پیامک ها یا رد و بدل اطلاعات به شیوه‌های خاصی که هکر طراحی کرده منجر به بروز این مشکل شده باشد. بنابراین همیشه مسئله کم شدن خودکار شارژ سیم کارت یا افزایش قبض موبایل را جدی بگیرید! البته در آیفون‌های اپل برنامه‌های iMessage و FaceTime می‌توانند منجر به کم شدن خودکار شارژ پولی شوند که این دو مورد مربوط به هک شدن گوشی نمی‌شوند.

 

کم شدن خودکار شارژ سیم کارت یا قبض‌های نجومی

 

اسپم شدن خودکار ایمیل‌های ارسالی شما نشانه های هک شدن گوشی موبایل

اگر ایمیل‌هایی که از گوشی یا تبلت خود برای دیگران ارسال می‌کنید به طور خودکار در پوشه اسپم گیرنده قرار بگیرند، این مسئله می‌تواند نشان از هک گوشی باشد. بلاک و اسپم شدن ایمیل‌های ارسالی به طور خودکار در پی کدهای مخربی که در دستگاه فعال شده‌اند پدید می‌آید. بنابراین شاید اطلاعات ایمیل شما توسط هکر مورد سوء استفاده قرار گرفته باشد و باید آن را به طور کامل بررسی کنید.

 

باز شدن خودکار سایت های نامربوط نشانه های هک شدن گوشی موبایل

خیلی از کدهای مخربی که توسط هکرها نوشته می‌شود و منجر به بروز اختلال در عملکرد گوشی یا تبلت می‌شوند شما را به وبسایت‌های عجیب هدایت خواهند کرد! برای مثال تصور کنید در حال استفاده از گوشی خود هستید و به طور خودکار مرورگر دستگاه باز و شما را به سایت خاصی هدایت می‌کند! مطمئن باشید در این شرایط مشکلی جدی در گوشی شما وجود دارد و احتمال هک آن بالاست. در اغلب موارد نصب یک اپلیکیشن مخرب منجر به بروز مشکلات این چنینی شده و بستر مناسب را برای هک موبایل شما فراهم می‌کند. بنابراین اپلیکیشن مخرب را پیدا و از روی گوشی حذف کنید.

 

چطور نرم‌افزارهای جاسوسی در Android یا IOS تشخیص دهیم؟

نرم‌افزارهای جاسوسی به یکی از بزرگ‌ترین تهدیدها برای امنیت اطلاعات و عملکرد گوشی شما می‌توانند تبدیل شوند. این نرم‌افزارهای جاسوسی بدون اطلاع شما، به پیام‌های شما، ایمیل شما، تاریخچه تماس‌ها و مکان شما دسترسی پیدا می‌کنند. در برخی موارد نیز حتی می‌توانند تماس‌های تلفنی شما را ضبط کنند. این نرم‌افزارهای جاسوسی روی سیستم عامل ‌Android یا IOS شما قابلیت نصب شدن دارند. حتی ممکن است خودتان بدون اطلاع از عملکردهای آن‌ها، بر روی گوشی نصبشان کنید. پس ردیابی برنامه‌های جاسوسی و نحوه حذف آن‌ها، برای تمامی کاربران تلفن همراه ضروری می‌باشد. در صورت وجود این نرم‌افزارهای جاسوسی ممکن است تغییرات ناگهانی در گوشی شما ایجاد شود، که برخی از آن‌ها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خاموش و ری‌استارت شدن ناگهانی گوشی
  • تغییرات ناگهانی در عمر باتری گوشی
  • دریافت اطلاعات عجیب وقتی دیتا شما روشن است
  • دریافت نویز در تماس‌های ورودی شما

 

راه‌هایی برای حذف برنامه‌های جاسوسی از روی گوشی همراه شما وجود دارد، از جمله:

  • سیستم عامل تلفن همراه خود را به روز کنید.
  • به تنظیمات کارخانه آن برگردید.
  • فایل‌های مشکوک و ویروسی را پاک کنید.
  • جیل بریک (JailBreak) را حذف کنید ( فقط مخصوص گوشی آیفون است )

 

 راه‌هایی برای حذف برنامه‌های جاسوسی از روی گوشی همراه شما وجود دارد، از جمله:

 

چطور خطر هک شدن را کاهش دهیم؟

۱) از دریافت فایل‌های ناشناس خودداری کنید و برنامه‌های ناشناخته را حذف کنید.

۲) از نرم‌افزارهای آنتی ویروس استفاده کنید.

۳) صورت حساب گوشی خود را بررسی کنید.

۴) برای گوشی خود قفل صفحه‌ای تنظیم کنید. سعی کنید پین یا رمز عبوری که روی گوشی خود می‌گذارید قوی باشد تا از دسترسی غیرمجاز به دستگاه خود جلوگیری کنید.

5) برای گوشی‌های Android برنامه‌هایی وجود دارد که هنگام نصب برنامه‌ای روی گوشی شما پیام تاییدی روی ایمیلتان ارسال می‌کنند و به شما هشدار می‌دهند اگر احتمال هک شدن دستگاه شما وجود داشته باشد.

۶) پرس و جو کنید و سعی کنید برنامه‌های امنیتی که مخصوص گوشی شماست نصب کنید تا در برابر هکرها از گوشی خود بتوانید محافظت کنید.

7) از وای‌فای عمومی یا نقاط شارژ که به آن‌ها اطمینان ندارید استفاده نکنید. اگر از وای‌فای عمومی استفاده کنید، هرگز بدون Vpn این کار را نکنید.

۸) بلوتوث گوشی خود را بعد از استفاده خاموش کنید زیرا می‌تواند یک نقطه دسترسی برای هکرها باشد.

9) از voice chat تا جایی که می‌شود بپرهیزید.

10) چناچه به شخصی مشکوک هستید یا ایجاد مزاحمت می‌کند سعی کنید id شخص را به هیچ عنوان add نکنید. در صورت add بودن آن را حتما delete و سپس ignore کنید.

۱۱) پیام‌ها، پیوندها یا پرونده‌های مشکوک را باز نکنید زیرا امکان مخرب بودن آن‌ها وجود دارد.

۱۲) از سایت‌های بارگیری که به آن‌ها اعتماد ندارید استفاده نکنید چون آن‌ها می‌توانند منبع اصلی برای بدافزارها باشند.

۱۳) وقتی در اماکن عمومی هستید از هات اسپات کردن گوشی خود خودداری کنید. اگر هم قصد روشن کردن و به اشتراک گذاشتن آن را دارید، حتما تنظیمات مورد نیاز را تا جایی که امکان دارد امن نگه دارید.

 

کلام آخر:

هیچ جرمی بدون جاگذاشتن مدرک جرم نیست! هک گوشیهم مانند هر عملی خلافی، سرنخ‌هایی از خودش به‌جا می‌گذارد که با دنبال کردن آنها، می‌توانید علت هک شدن گوشی خودتان را پیدا کنید. در این مقاله به معرفی نشانه‌ های گوشی هک شده پرداختیم و دلیل هر کدام را نیز توضیح دادیم. اگر شما هم نشانه دیگری برای نکاتی مهم برای جلوگیری از هک شدن گوشی موبایل می‌شناسید آن را با ما و دیگران به‌اشتراک بگذارید.

 

سوالات متداول

چگونه از تنظیمات گوشی بفهمیم هک شدیم؟

کندی و هنگ کردن زیاد گوشی موبایل: یک وشی آسیب دیده ممکن است تمام قدرت پردازش خود را به برنامه‌های مخفی هکر بدهد. این می‌تواند باعث کندی گوشی شما به سمت خزیدن شود. یخ زدگی غیرمنتظره، خرابی‌ها و راه اندازی مجدد غیرمنتظره گاهی اوقات می‌توانند از علائم هک شدن گوشی باشند.

 

چگونه از هک شدن گوشی جلوگیری کنیم؟

    آپدیت سیستم عامل گوشی
    دانلود اپلیکیشن از گوگل پلی و اپ استور
    بررسی اپ های نصب شده روی گوشی
    پسورد جداگانه برای اپلیکیشن های مهم
    عدم استفاده از ذخیره پسورد و لاگین خودکار
    عدم روت یا جیلبریک کردن گوشی
    استفاده از آنتی ویروس و فایروال
    توجه به دسترسی های اپلیکیشن

 

کد فهمیدن هک شدن گوشی چند است؟

کد#۶۷#* اگر شماره‌ای به غیر از شماره شما نمایش داده شود، احتمال هک شدن گوشی شما وجود دارد.

دیدگاه شما

captcha
ارسال دیدگاه
شما اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ثبت می کنید