ثبت درخواست تعمیرات
onlineChat
گفتگوی آفلاین
gif
درحال بارگزاری گفتگو ها ...
zarbdar

معرفی انواع حافظه ها در گوشی های موبایل

انواع حافظه

معرفی انواع حافظه ها در گوشی های موبایل Reviewed by Mrs. Bagheri on 2019-12-03 17:47:55. حافظه و یا مموری در گوشی ها یکی از مقدماتی ترین مورد ها در تعیین کارآیی گوشی ها می باشند. این حافظه ها مشخص می کنند که چقدر فضا در اختیار سیستم عامل است و یا تا چه میزانی می توانید پیامک ها را در گوشی خود ذخیره کنید. حافظه ها نیز انواع متفاوتی دارند. برخی از آنها داخل سخت افزار گوشی موبایل قرار دارند و بعضی دیگر نیز باید به گوشی اضافه شوند تا امکانات آن نیز افزایش پیدا کند. حافظه و یا مموری در گوشی ها یکی از مقدماتی ترین مورد ها در تعیین کارآیی گوشی ها می باشند. این حافظه ها مشخص می کنند که چقدر فضا در اختیار سیستم عامل است و یا تا چه میزانی می توانید پیامک ها را در گوشی خود ذخیره کنید. حافظه ها نیز انواع متفاوتی دارند. برخی از آنها داخل سخت افزار گوشی موبایل قرار دارند و بعضی دیگر نیز باید به گوشی اضافه شوند تا امکانات آن نیز افزایش پیدا کند. 4.5
جدیدترین مقالات close
علت غیر فعال شدن فست شارژ گوشی سامسونگ
علت غیر فعال شدن فست شارژ گوشی سامسونگ
آموزش فعال و غیر فعال کردن فست شارژ در گوشی‌ های سامسونگ
آموزش فعال و غیر فعال کردن فست شارژ در گوشی‌ های سامسونگ
برگرداندن عکس های حذف شده از سطل آشغال گوشی های اندروید
برگرداندن عکس های حذف شده از سطل آشغال گوشی های اندروید
برگرداندن اس ام اس های پاک شده شیائومی
برگرداندن اس ام اس های پاک شده شیائومی
علت داغ شدن موبایل هنگام شارژ چیست؟
علت داغ شدن موبایل هنگام شارژ چیست؟
چگونه از داغ شدن گوشی جلوگیری کنیم؟
چگونه از داغ شدن گوشی جلوگیری کنیم؟
بازکردن رمز گوشی با تماس اضطراری
بازکردن رمز گوشی با تماس اضطراری
معرفی لیست کامل ابزار تعمیرات موبایل (معرفی 16 وسیله ضروری)
معرفی لیست کامل ابزار تعمیرات موبایل (معرفی 16 وسیله ضروری)
ارائه راهکارهایی برای افزایش سرعت اینترنت همراه اول در گوشی موبایل
ارائه راهکارهایی برای افزایش سرعت اینترنت همراه اول در گوشی موبایل
آموزش کامل ساخت شماره مجازی تلگرام (معرفی 6 روش کاملا رایگان)
آموزش کامل ساخت شماره مجازی تلگرام (معرفی 6 روش کاملا رایگان)
آموزش نصب و دانلود اپ بدون نیاز به اپ استور در گوشی های آیفون
آموزش نصب و دانلود اپ بدون نیاز به اپ استور در گوشی های آیفون
معرفی 7 ویرایشگر ios که باید آنها را بشناسید !
معرفی 7 ویرایشگر ios که باید آنها را بشناسید !
علت کند شدن گوشی سامسونگ بعد از آپدیت چیست؟ با 5 روش این مشکل را حل کنید!
علت کند شدن گوشی سامسونگ بعد از آپدیت چیست؟ با 5 روش این مشکل را حل کنید!
تعویض ال سی دی ایفون 13 | تعمیر و تعویض تعویض ال سی دی ایفون 13 با کیفیت بالا
تعویض ال سی دی ایفون 13 | تعمیر و تعویض تعویض ال سی دی ایفون 13 با کیفیت بالا
تعویض ال سی دی ایفون 12 - استعلام هزینه تعویض تاچ و ال سی دی ایفون 12
تعویض ال سی دی ایفون 12 - استعلام هزینه تعویض تاچ و ال سی دی ایفون 12
تعویض تاچ و ال سی دی آیفون 11 | استعلام هزینه تعویض ال سی دی ایفون ۱۱
تعویض تاچ و ال سی دی آیفون 11 | استعلام هزینه تعویض ال سی دی ایفون ۱۱
جدیدترین مقالات ←
معرفی انواع حافظه ها در گوشی های موبایل
انواع حافظه ها در گوشی های موبایل
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۸ تاریخ بازنویسی : ۱۳ دی ۱۴۰۱

 حافظه یا مموری در گوشی های موبایل امروزی یکی از مقدماتی ترین موارد در تعیین کارآیی گوشی ها در تعمیرات تخصصی موبایل هستند. این حافظه ها مشخص می کنند که چقدر فضا در اختیار سیستم عامل قرار دارد و یا تا چه میزان می توانید پیامک ها را در گوشی ذخیره کنید.حافظه ها نیز انواع متفاوتی دارند. بعضی از آنها داخل سخت افزار گوشی موبایل قرار میگیرند و بعضی دیگر باید به گوشی اضافه شوند تا امکانات گوشی را بیشتر کنند. با شناخت انواع حافظه در تعمیرات موبایل به شما کمک می کند تا با محدودیت های گوشی بیشتر آشنا شوید و فضای مورد نیاز را برای کاربردهای متفاوتی در اختیار گوشی قرار بدهیم. 

 

مطالبی که قرار است در این مقاله بخوانید:

 

معرفی انواع حافظه ها در گوشی های موبایل

 

شما به وسیله حافظه خارجی می توانید حافظه موبایل خود را ارتقاع دهید

حافظه خارجی مثل حافظه داخلی از انواع حافظه قابل خواندن و نوشتن می باشد. اگر مقدار اطلاعات ذخیره شده شما در گوشی زیاد شود حافظه داخلی دیگر توان نگهداری از حجم بالای اطلاعات شما را نخواهد داشت. بنابراین نیاز به فضای جدیدی در دخیره سازی و نصب یک مموری کارت در گوشی خود را خواهید داشت. انواع مختلف حافظه با توجه به نوع گوشی برای این کار در نظر گرفته خواهد شد. این حافظه ها با حجم های مختلفی وجود دارند که با توجه به نیاز خود می توان خریداری نمود و حافظه موبایل را ارتقاع بدهید.

 

انواع حافظه موبایل

 

 حافظه‌ داخلی

حافظه داخلی، المانی ضروری می باشد و حتی می‌توان گفت که حیاتی برای گوشی‌ هوشمند و کاربرانشان محسوب می شوند. حتی در شرایطی که گوشی هوشمند شما فاقد کارت حافظه جانبی باشد، همچنان فضای ذخیره‌سازی داخلی را برای نگهداری فایل‌ سیستمی و برآورده کردن نیازهای اولیه خود، در اختیار دارد.

بسته به سیستم‌عاملی که بر روی دستگاه شما نصب شده است، چندین تراشه برای ذخیره‌سازی امکان دارد در داخل گوشی شما استفاده شده باشد. این تراشه‌ها این امکان را می دهند چند فضای مستقل پارتیشن‌بندی شده را تشکیل بدهند تا برای مقاصد مختلفی مثل ذخیره‌سازی اپلیکیشن‌ها، حافظه کش و فایل‌های سیستمی استفاده شوند.

معمولاً تراشه‌ای که برای ذخیره‌سازی فایل‌ سیستمی را به عهده میگیرند ROM نامیده می شود و حافظه‌ای تنها خواندنی است. البته درنظر داشته باشید که محتویات این بخش امکان دارد در پی دریافت و نصب بروزرسانی‌ سیستمی، دستخوش تغییراتی شود.

بعضی از دستگاه‌های هوشمند مانند گوشی‌های قدیمی سری گلکسی اس سامسونگ از ترکیب چند رامی برخوردار بودند. در این گوشی‌ها، یکی از تراشه‌های حافظه، حجم کم‌تر یعنی در حدود ۵۱۲ مگابایت داشته اما سریع‌تر می باشند و فایل‌های سیستمی اصلی، کش و اطلاعات برنامه‌ها را در پارتیشن‌های جداگانه ذخیره می‌کند.

تراشه دومی، حجم بیشتری را دارا بوده و معمولاً چیزی بین یک تا دو گیگابایتی بوده و با سرعت پایین‌تری، در اختیار کاربر قرار گرفته و امکان ذخیره‌سازی اپلیکیشن‌ها را فراهم خواهد کرد. به این ترتیب، توازن خوبی را بین عملکرد و قیمت شاهد خواهید بود. گوشی‌های هوشمند دیگر از یک تراشه واحد استفاده می‌کنند.

 

حافظه رم ( RAM)

رم، حافظه موقتی برای گوشی است که در نتیجه با خاموش و یا روشن کردن دستگاه و بستن یک نرم افزار، اطلاعات روی آن خالی می شود. حافظه های RAM معمولا سرعت بسیار بالا تری دارد و به همین خاطر به عنوان پلی بین سیستم عامل و حافظه اصلی دستگاه استفاده می شود تا فایل مورد نیاز بتوانند با سرعت بیشتری در اختیار سیستم و برنامه ها قرار بگیرند.

 هر چقدر این فضا در این حافظه بیشتر باشد به این معنا میباشد که می توان فایل بیشتری را در حالت آماده باش و یا اجرا نگه داشت. حافظه رم قابل خواندن و نوشتن است اما اطلاعات به شکل ثابت بر روی آن ذخیره نخواهد شد. حجم این حافظه نیز در بیشتر گوشی ها ثابت می باشد و قابل تغییر نخواهد بود. البته نرم افزار های متفاوتی برای مدیریت این نوع حافظه ها وجود دارند.

 

 ویژگی‌های حافظه رم

رم محلی است که تمامی اطلاعات مورد نیاز را برای کار کردن دستگاه در آن بارگذاری میکند. از جمله این اطلاعات ضروری را می‌توان به سیستم‌عامل، اپلیکیشن در حال اجرا و برنامه‌های فعال در پس‌زمینه اشاره داشت. در واقع حافظه رم جایی است که پردازنده می‌تواند اطلاعات مورد نیاز خودش را به شکل مستقیم از آن‌جا دریافت کند. به همین خاطر پردازنده و حافظه رم هر دو بر روی یک ماژول یکتا نصب خواهند شد که این ماژول هم مستقیما به مادربورد لحیم می گردد.

 

انواع حافظه رم

انواع بسیار زیادی برای رم وجود دارد و پرداختن به همه آن‌ها می‌تواند بحث را پیچیده تر کند. تفاوت اصلی انواع مختلف حافظه رم، اغلب در سرعت خواندن و مقدار انرژی م‍صرفی آن‌ها می باشد. نخستین نمونه‌های رم در دهه ۱۹۶۰ ساخته شدند و از آن زمان تا به امروز هر نوع جدید از حافظه رم که ارائه شده است را، توانسته علاوه بر ظرفیت بالاتر، سرعت خواندن بیشتر و مصرف انرژی پایین‌تری به ارمغان بیاورد.

در گوشی‌های هوشمند از نوع خاصی از حافظه رم با نام LPDDR‌ استفاده می‌شود که مصرف انرژی پایین و اندازه کوچک تری دارد، کمتر گرم می‌شود و البته نسبتا گران‌قیمت تر هم هستند. در حال حاضر رایج‌ترین حافظه‌های رم برای گوشی‌های هوشمند از نوع LPDDR3 ،LPDDR2 و LPDDR4‌ هستند. در واقع این سه دسته، آخرین نوع حافظه‌های رم تولید شده برای موبایل‌ها می باشند. تفاوت اصلی بین هرکدام از این حافظه‌ها این است که در هر نسل، سرعت خواندن و نوشتن داده نسبت به نسل قبل تقریبا دو برابر شده است.

 

حافظه رام (ROM)

اين حافظه معمولا به سيستم عامل اختصاص داده میشود و توسط کاربران قابل استفاده نیست. به اين معني که فقط فايل اصلي سيستم در اين بخش قرار خواهد گرفت و نمي توانيد فايلي را به آن اضافه و يا از آن کم کنید.

 به همين خاطر است که وقتی گوشي را به تنظيمات اوليه کارخانه باز مي گردانيد تمامی فايل ها و اطلاعات از روي گوشي پاک مي شود ولي سيستم عامل آن همچنان کار مي کند.  البته اطلاعات ذخيره شده بر روي حافظه ROM هم قابل تغيير می باشند ولي اين کار فقط از طريق تجهيزات خاص خود قابل انجام است و کاربران در حالت عادي نمي توانند تغييري در آن ايجاد نمایند.

 

حافظه سیم کارت

علاوه بر تمامی حافظه هایی که بالاتر اشاره کردیم، مقداری حافظه نیز بر روی سیم کارت گوشی شما  موجود است که کارآیی خاص خود را نیز دارد. این نوع حافظه معمولا در گوشی هایی که از نوع GSM هستند، قابل استفاده می باشد.

یعنی اکثر گوشی های معمولی و رایج نه مدل های ماهواره ای یا گوشی هایی که کاربرد خاصی دارند می توانند از این نوع حافظه برای اطلاعات استفاده کنند. معمولا حجم زیادی بر روی سیم کارت قابل ذخیره نمی باشد به همین خاطر تنها می توان اطلاعات مهم را روی آن قرار داد که شامل اطلاعات تماس ها، دفترچه تلفن با ظرفیت محدود و چند پیامک است.به خاطر داشته باشید که حجم حافظه سیم کارت بیسار اندک و محدود است. 

 

حافظه بیرونی

علاوه بر حافظه داخلی که تقریبا در تمام گوشی های امروزه استفاده می شود، می توان برای ذخیره سازی اطلاعات از حافظه بیرونی و یا مموری کارت هم استفاده کرد. حافظه بیرونی انواع مختلفی دارند و به همین علت هر یک از تولید کنندگان گوشی بنابر توانایی و نیاز گوشی ها یکی از این مدل ها را انتخاب می نمایند.

درحال حاضر مدل های رایج حافظه بیشتر از نوع MMC،RS MMC،MiniSD هستند چراکه این مدل ها حجم بسیار کوچکی دارند و به راحتی می توان آنها را در فضای کم موجود در گوشی استفاده کرد. ظرفیت حافظه بیرونی براساس نیاز کاربران و البته هزینه ای که برای آن ها در نظر گرفته شده، تعیین می شود.

 

انواع حافظه موبایل

 

 چه ظرفیتی از حافظه SD برای گوشی شما مناسب می باشد؟

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های حافظه های SD مربوط به ظرفیت آن‌ها است. برای مثال ممکن است یک حافظه SD ظرفیت 16 گیگابایتی داشته باشد و مدل دیگر آن ظرفیت 32، 64، 128 گیگابایتی و غیره را ارائه دهد.

بسیاری از کاربران فکر می کنند که هرچه حافظه SD آن ظرفیت بیشتری داشته باشد، انتخاب بهتری انجام داده‌‌اند! اما به واقع این چنین نیست و در برخی از شرایط نصب یک حافظه SD با ظرفیت بالا می‌تواند باعث شود باعث کند شدن عملکرد دستگاه شود. این موضوع به ویژه در شرایطی محسوس می‌شود که حجم فضای ذخیره‌سازی اطلاعات در حافظه SD افزایش یابد. برای اطلاع از دلیل خرابی مموری کارت ها چیست؟ می توانید این مقاله را نیز مطالعه کنید.

 

پارس ارتباط لوتوس نمایندگی تخصصی آموزش تعمیرات موبایل در کرج  به صورت خصوصی و عمومی است. تمامی مطالب مقدماتی تا تخصصی به صورت حرفه ای توسط متخصصین حرفه ای آموزش داده می شود. برای ثبت نام در دوره های آموزشی در کلینیک تعمیرات تخصصی موبایل میتوانید با شماره های زیر تماس حاصل نمایید.

  •  ۰۲۶۹۱۰۰۹۰۹۱
  • ۰۹۱۹۷۹۲۲۲۷۹

 

دیدگاه شما

captcha
ارسال دیدگاه
دیدگاه های کاربران icon
Blade runner تاریخ : ۱۵ مهر ۱۴۰۲
ممنون از مقاله خوبتون