ثبت درخواست تعمیرات
onlineChat
گفتگوی آفلاین
gif
درحال بارگزاری گفتگو ها ...
zarbdar

پیکسل سوختگی در گوشی چیست؟

پیکسل سوختگی در گوشی چیست؟ Reviewed by Mrs. Bagheri on 2021-06-23 11:07:23. پیکسل مهمترین و کوچکترین بخش در صفحه نمایش گوشی های همراه است و هر پیکسل دارای نور، طول موج و دمای رنگ مشخصی نیز هست. احتمالا تجربه دیدن نقاط سیاه رنگ و یا رنگ های ترکیب شده در صفحه گوشی ها را نیز تجربه کرده باشید که نشان دهنده، سوختن پیکسل صفحه نمایش است. در ادامه مقاله در پارس ارتباط لوتوس قصد داریم به بررسی نحوه تعمیر پیکسل سوخته ال سی دی گوشی اندروید و آیفون بپردازیم. پیکسل مهمترین و کوچکترین بخش در صفحه نمایش گوشی های همراه است و هر پیکسل دارای نور، طول موج و دمای رنگ مشخصی نیز هست. احتمالا تجربه دیدن نقاط سیاه رنگ و یا رنگ های ترکیب شده در صفحه گوشی ها را نیز تجربه کرده باشید که نشان دهنده، سوختن پیکسل صفحه نمایش است. در ادامه مقاله در پارس ارتباط لوتوس قصد داریم به بررسی نحوه تعمیر پیکسل سوخته ال سی دی گوشی اندروید و آیفون بپردازیم. 4.5
جدیدترین مقالات close
علت غیر فعال شدن فست شارژ گوشی سامسونگ
علت غیر فعال شدن فست شارژ گوشی سامسونگ
آموزش فعال و غیر فعال کردن فست شارژ در گوشی‌ های سامسونگ
آموزش فعال و غیر فعال کردن فست شارژ در گوشی‌ های سامسونگ
برگرداندن عکس های حذف شده از سطل آشغال گوشی های اندروید
برگرداندن عکس های حذف شده از سطل آشغال گوشی های اندروید
برگرداندن اس ام اس های پاک شده شیائومی
برگرداندن اس ام اس های پاک شده شیائومی
علت داغ شدن موبایل هنگام شارژ چیست؟
علت داغ شدن موبایل هنگام شارژ چیست؟
چگونه از داغ شدن گوشی جلوگیری کنیم؟
چگونه از داغ شدن گوشی جلوگیری کنیم؟
بازکردن رمز گوشی با تماس اضطراری
بازکردن رمز گوشی با تماس اضطراری
معرفی لیست کامل ابزار تعمیرات موبایل (معرفی 16 وسیله ضروری)
معرفی لیست کامل ابزار تعمیرات موبایل (معرفی 16 وسیله ضروری)
ارائه راهکارهایی برای افزایش سرعت اینترنت همراه اول در گوشی موبایل
ارائه راهکارهایی برای افزایش سرعت اینترنت همراه اول در گوشی موبایل
آموزش کامل ساخت شماره مجازی تلگرام (معرفی 6 روش کاملا رایگان)
آموزش کامل ساخت شماره مجازی تلگرام (معرفی 6 روش کاملا رایگان)
آموزش نصب و دانلود اپ بدون نیاز به اپ استور در گوشی های آیفون
آموزش نصب و دانلود اپ بدون نیاز به اپ استور در گوشی های آیفون
معرفی 7 ویرایشگر ios که باید آنها را بشناسید !
معرفی 7 ویرایشگر ios که باید آنها را بشناسید !
علت کند شدن گوشی سامسونگ بعد از آپدیت چیست؟ با 5 روش این مشکل را حل کنید!
علت کند شدن گوشی سامسونگ بعد از آپدیت چیست؟ با 5 روش این مشکل را حل کنید!
تعویض ال سی دی ایفون 13 | تعمیر و تعویض تعویض ال سی دی ایفون 13 با کیفیت بالا
تعویض ال سی دی ایفون 13 | تعمیر و تعویض تعویض ال سی دی ایفون 13 با کیفیت بالا
تعویض ال سی دی ایفون 12 - استعلام هزینه تعویض تاچ و ال سی دی ایفون 12
تعویض ال سی دی ایفون 12 - استعلام هزینه تعویض تاچ و ال سی دی ایفون 12
تعویض تاچ و ال سی دی آیفون 11 | استعلام هزینه تعویض ال سی دی ایفون ۱۱
تعویض تاچ و ال سی دی آیفون 11 | استعلام هزینه تعویض ال سی دی ایفون ۱۱
جدیدترین مقالات ←
پیکسل سوختگی در گوشی چیست؟
پیکسل سوختگی در گوشی چیست؟
تاریخ انتشار : ۲ تیر ۱۴۰۰ تاریخ بازنویسی : ۱ مرداد ۱۴۰۲

پیکسل مهمترین و کوچکترین بخش در صفحه نمایش گوشی های همراه است و هر پیکسل دارای نور، طول موج و دمای رنگ مشخصی نیز هست. احتمالا تجربه دیدن نقاط سیاه رنگ و یا رنگ های ترکیب شده در صفحه گوشی ها را نیز تجربه کرده باشید که نشان دهنده، سوختن پیکسل صفحه نمایش است. در ادامه مقاله در پارس ارتباط لوتوس قصد داریم به بررسی نحوه تعمیر پیکسل سوخته ال سی دی گوشی اندروید و آیفون بپردازیم.

 

مطالبی که قرار است در این مقاله بخوانید:

 

پیکسل چیست؟ پیکسل گوشی چیست؟

وقتی که می خواهیم از پیکسل صحبت کنیم، باید به این دقت داشته باشیم که منظورمان پیکسل در صفحه نمایش (مانیتور، تلویزیون، موبایل و…) است یا در عکس.

 

پیکسل در عکس

کلمۀ(پیکسل)از ترکیب دوکلمۀ “پیکچر” (picture) و “المنت” (element) ساخته شده که در کل معنی (عنصر تصویر) می دهد. یعنی هر پیکسل جزئی از یک تصویر است. وقتی که ما یک تصویر را می بینیم، در اصل در حال مشاهدۀ تعداد زیادی پیکسل هستیم که کنار هم چیده شده اند و آن را شکل داده اند.

می توان گفت:

به کوچکترین بخش از تصویر که کامپیوتر، قادر به چاپ یا نمایش آن بر روی صفحه نمایش است، پیکسل گفته می شود.

 

پیکسل گوشی چیست؟

 

همه چیز درباره ی پیکسل سوختگی در گوشی

همانطور که در مقدمه اشاره کردیم، از جمله مشکلات رایج گوشی های موبایل و مخصوصا گوشی های مجهز به صفحه ی نمایش OLED وجود دارد، مشکل پیکسل سوختگی در موبایل یا Burn Inاست. پیکسل سوختگی در گوشی را معمولا با اصطلاحات مختلف دیگری را با سایه زدن صفحه ی نمایش، تغییر رنگ صفحه ی نمایش، تصویر شبح مانند و یا بسیاری از القاب دیگر نیز شناخته می شود.

با این که Burn In یا به عبارتی دیگر سوختگی پیکسل تلفن همراه اشاره به مشکل سوختگی در صفحه ی نمایش دارد اما با این حال، درجه های مختلف و نسبتا شدیدی دارد این سوختگی که باعث می شود این عنوان نماینده ی تمامی انواع سوختگی پیکسل ها با درجات مختلف نباشد!

سوختگی پیکسل می تواند به شکل های مختلفلی همچون سایه افتادن بر روی صفحه ی نمایش موبایل، ایجاد یک خط رنگی معمولا زرد بر روی نمایشگر موبایل، تغییر رنگ کل محتوای صفحه ی نمایش و یا بسیاری از اشکال دیگر نمایان شود که در ادامه ی این مطلب برای شما آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

 

علت سوختن پیکسل ال سی دی گوشی چیست ؟

قبل از اینکه عملیات تعمیر پیکسل سوخته گوشی را شروع کنید ، باید بدانید و مشخص کنید که پیکسل سوخته موبایل شما چگونه است؟ یعنی شما یک پیکسل مرده روی صفحه نمایش می بینید یا یک پیکسل گیر کرده ! خب اجازه بدهید تا اطلاعات بیشتر در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم :

پیکسل اصلی ترین جز تشکیل دهنده انواع نمایشگر ها از جمله تلفن همراه ، تبلت ، تلویزیون ، مانیتور و ... است و دارای سه ساب پیکسل به رنگ های آبی ، قرمز و سبز است که با ترکیب آنها سایر رنگ ها هم ساخته و نمایش داده می شود. پیکسل هم مثل هر جز الکترونیکی دیگر که ما در زندگی روزمره خود با آنها در ارتباط هستیم ممکن است دچار مشکلاتی بشود ، مشکلاتی از قبیل استفاده طولانی مدت  ، داغ شدن باتری و تراشه ها ، استفاده زیر نور مستقیم خورشید و ... از علت های سوختن پیکسل ال سی دی است.

 

علت سوختن پیکسل ال سی دی گوشی چیست ؟

 

علامت اصلی سوختگی نمایشگر

تغییر ته‌رنگ بخش‌هایی از آن است

در نمایشگرهایی که با تکنولوژی جدیدی به اسم OLED‌ ساخته شده‌اند، مشکل شایع‌تر از نمایشگرهای LCD است اما در دراز مدت و پس از استفاده‌های طولانی ظاهر می‌شود. به علاوه مشکل کمتر است و شاید کاربر به راحتی متوجه آن نشود مگر آنکه بداند دقیقاً علائم سوختگی پیکسل چیست. به عنوان مثال سوختگی پیکسل در بخش‌هایی از نمایشگر که همواره یک رنگ را نمایش می‌دهند، بیشتر اتفاق می‌افتد. نمونه‌ی آن بخش دکمه‌های کنترلی اندروید است که دکمه‌ی خانه، بازگشت و منو را در برمی‌گیرد.

 

انواع سوختگی پیکسل صفحه نمایش گوشی

اگر بخواهیم خیلی ساده دسته بندی از انواع Burn In صفحه نمایش یا تاچ ال سی دی گوشی موبایل داشته باشیم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

 

سوختن پیکسل ها

سوختن پیکسل های صفحه نمایش یا همان ال سی دی گوشی سبب می‌شود که نقاطی روی صفحه دستگاه همیشه سیاه رنگ باشند و هیچ رنگ دیگری توسط این نقاط ارائه نشود. در صورتی که با مشکل این چنینی رو به رو شده باشید، نقاطی که همیشه سیاه هستند در واقع پیکسل هایی خواهند بود که سوخته‌اند و متاسفانه هیچ راهی هم برای خلاص شدن از شر این پیکسل های سوخته وجود ندارد. البته در برخی مواقع ممکن است با تحریک دائمی پیکسل مذکور در مرحله‌ای که هنوز کاملا نسوخته است، بتوان دوباره آن را احیا کرد اما عموما پیکسل های ضعیف شده به مرور زمان به مرحله سوختگی کامل و سیاه شدن می‌رسند. و نیاز به تعمیر پیکسل سوخته گوشی خواهید داشت.

 

سایه زدن صفحه نمایش

سایه زدن صفحه نمایش که اصطلاحا به آن ایجاد حالت روح و شبح مانند هم گفته می‌شود حالتی است که در آن یک تصویر نیمه واضح دائما روی صفحه نمایش موبایل دیده می‌شود و حالتی شبیه به یک سایه را به وجود می‌آورد. به عنوان مثال در اینگونه مواقع اگر صفحه گوشی شما کاملا سفید رنگ باشد، تصاویر نیمه واضح و سایه مانندی بر روی آن مشاهده خواهید کرد. این مشکل یکی از اصلی ترین حالت های پیکسل سوختگی است که در نمایشگر OLED گوشی های سامسونگ از قبیل گلکسی S8 ،  S8 Plus، گلکسی S9 و S9 Plus، گلکسی S10 و S10 Plus، گلکسی نوت 8، نوت 9 و نوت 10 زیاد رخ می‌دهد. نمونه کالا واضحی از این نوع سایه زدن نمایشگر یا Burn In ال سی دی در عکس فوق قابل مشاهده است.

 

تغییر رنگ صفحه نمایش

پیکسل سوختگی صفحه نمایش گوشی می‌تواند با تغییر رنگ نیز همراه باشد. عموما تغییر رنگ ناشی از Burn In ال سی دی به دو حالت نمایان می‌شود. در حالت اول بخش هایی از صفحه نمایش گوشی همیشه تیره تر از سایر قسمت های دیگر به نظر می‌رسند. در اینگونه مواقع پیکسل های آن قسمت هایی از تاچ ال سی دی موبایل که تیره تر هستند در واقع قدرت خود در تولید روشنایی را از دست داده‌اند و به همین سبب نمی‌توانند مثل پیکسل های بخش های دیگر نمایشگر روشنایی تولید کنند .و در نتیجه تیره‌تر به نظر می‌آیند.

نمونه‌ای از این نوع پیکسل سوختگی ال سی دی را می‌توانید در عکس زیر مشاهده کنید. اما حالت دوم مربوط به شرایطی می‌شود که بخش های از صفحه نمایش رنگی به نظر می‌رسند و عموما هم رنگی نزدیک به رنگ قرمز پیدا می‌کنند. این حالت هم با ضعیف شدن ساب پیکسل ها و کاهش توان آن‌ها در تولید روشنایی ارتباط دارد.

 

خطوط رنگی روی نمایشگر

مشکل Burn In صفحه نمایش گوشی می‌تواند با ایجاد خطوط رنگی روی ال سی دی هم نمایان شود. برای مثال ممکن است در بخشی از تاچ ال سی دی گوشی یک خط دائمی و سبز رنگ نمایان شود که هیچوقت هم از بین نرود! این خط نشان می‌دهد .

که پیکسل های آن قسمت از نمایشگر موبایل دچار اختلال شده‌اند و عملکرد درستی ندارند. عموما بروز این نوع پیکسل سوختگی ناشی از کیفیت غیر قابل قبول ال سی دی در تولید است و ارتباطی به کاهش قدرت ساب پیکسل ها در تولید روشنایی و تضعیف تدریجی آن ها ندارد. این نوع از Burn In صفحه نمایش موبایل عموما با استفاده از گارانتی گوشی موبایل و به صورت رایگان قابل تعمیر خواهد بود و رفع آن با تعویض ال سی دی انجام می‌شود. با تعمیر پیکسل سوخته گوشی رفع و با تعویض ال سی دی انجام میشود.

 

سوختن پیکسل در چه نمایشگرهایی بیشتر است؟

حتما می‌دانید که بسیاری از کمپانی‌های معروف و پیشرو تولید گوشی‌های تلفن همراه در حال حاضر از نمایشگرهای امولد در ساخت محصولاتشان استفاده می‌کنند. این پنل‌ها به دلیل مصرف انرژی کم‌تر و همچنین کیفیت بالاتر نسبت به ال سی دی، از محبوبیت بالایی میان کاربران برخوردار هستند. اما باید توجه داشت که پنل‌های امولد علی‌رغم آنکه گران‌تر از پنل های ال سی دی هستند، اما بیشتر از این نمایشگرها دچار مشکل پیکسل سوختگی می‌شوند.

متاسفانه برای رفع مشکل پیکسل مرده نمایشگرهای تلفن همراه راه حل قطعی وجود ندارد و در بسیاری مواقع این اشکال در گوشی باقی می‌ماند. با این وجود روش‌هایی وجود دارد که اگر خوش شانس باشید می‌توانند مشکل پیکسل سوختگی گوشی سامسونگ شما را برطرف سازند.

 

آیا پیکسل سوخته زیاد میشود ؟

در پاسخ به سوال کاربرانی که می پرسند آیا پیکسل سوخته زیاد میشود ؟ باید بگوییم بله ! وارد کردن هرگونه ضربه به صفحه نمایش ، بی توجهی به داغ شدن باتری ، قرار دادن تلفن همراه در مقابل نور مستقیم آفتاب ، استفاده از تم های روشن ، استفاده از تم های روشن برای کیبورد ، زیاد کردن نو رصفحه نمایش و ... باعث سوختن پیکسل های مجاور و در نتیجه افزایش پیکسل های سوخته گوشی می شود.

 

روش های تعمیر پیکسل سوخته گوشی

راه اول

برخی از پیکسل های گیر کرده خود به خود بعد از گذشت مدت زمانی رفع می شود و دیگر در صفحه نمایش قابل رویت نخواهد بود ، پس توصیه می کنم اگر به تازگی متوجه پیکسل سوخته موبایل خود شده اید کمی تامل کنید و منتظر بمانید تا شانس خود را در خصوص رفع این مشکل به صورت خود بخود امتحان کرده باشید.

 

راه دوم

ابتدا باید بگویم که فشار بیش از حد و یا عدم دقت کافی در استفاده از این روش ، منجر به افزایش پیکسل های سوخته و خراب می شود ، پس مسئولیت کار به عهده ماست و باید حداکثر دقت را برای انجام این کار به کار گیرید. موضع مورد نظر را از غبار و گرد و خاک پاک کرده و یک دستمال نانو فیبری تمیز و یک سوزن تهیه کنید. ته سوزن را به صورت کاملا عمود روی پارچه نانو فیبری قرار داده و دقیقا روی پیکسل داغ یا گیر کرده قرار دهید و کمی فشار وارد کنید.

 

راه سوم

برای حل مشکل سوختن پیکسل گوشی بهتر است از روش های نرم افزاری استفاده کنید که دردسرهای روش فیزیکی را هم ندارد ، در ادامه به معرفی تعدادی از نرم افزارهای ترمیم پیکسل سوخته می پردازیم.

 

نرم افزار ترمیم پیکسل سوخته

 نرم افزار ترمیم پیکسل سوخته

 

Dead Pixels Test and Fix‏

یک گوشی هوشمند جدید خریداری کردید یا میخواهید روی صفحه نمایش ماتریکس گوشی قدیمی گوشی تأیید کنید؟ در این برنامه می توانید صفحه LCD خود را برای حضور پیکسل های مرده / شکسته تست کنید و آن را تعمیر کنید. شما می توانید هر پیکسل گیرنده یا مرده روی صفحه LCD خود را شناسایی کنید.

این برنامه در تمام رزولوشن صفحه کار می کند و برای تلفن و رایانه لوحی با وضوح بالا مناسب است. این برنامه می تواند تعمیرات: نقص های زیر پیکسل جزئی، زیر پیکسل های گیر، پیکسل های مرده یا شکسته (بد)، پیکسل ها در مقابل پیکسل ها، نقاط تاریک نقطه، نقاط نقطه روشن، فانتوم ها (ماتریس سوزش). اگر در عرض چند ساعت برنامه کار نکند، پیکسل ها احیا نمی شوند، بنابراین نمی توانند به این طریق به زندگی بازگردانده شوند - با مرکز خدمات تماس بگیرید. صفحه نمایش خود را با این برنامه ثابت کنید.

 

LCD Burn-in Wiper 7.0

اپلیکیشن LCD Burn-in Wiper با بهره مندی از امکانات و قابلیت های خاص خود توسط توسعه دهنده اش به صورت رایگان همراه با پرداخت درون شبکه 39.99 دلاری در گوگل پلی منتشر شده است. اگر شما نیز دارای مشکل شبح تصاویر روی صفحه نمایش گوشی های هوشمند خود هستید این برنامه بی نظیر را از دست ندهید.

 

برنامه LCD2، بهترین نرم افزار تعمیر پیکسل سوخته صفحه نمایش گوشی

نرم افزار LCD2 یک ابزار آنلاین برای بررسی پیکسل های گوشی است و با استفاده از آن می توانید طیف های رنگ را بررسی و تعمیر صفحه نمایش گوشی را انجام دهید. در صورتی که پیکسل های صفحه نمایش گوشی به اصطلاح گیر کرده باشند، می توانید با استفاده از نرم افزار تعمیر پیکسل سوخته گوشی، مشکل را رفع کنید.

 

استفاده از ابزار IsMyLcdOk برای تست سلامت نمایشگر گوشی

این نرم افزار که قابلیت استفاده به صورت پرتابل برروی ویندوز را دارد، امکان بررسی سلامت صفحه نمایش انواع گوشی های اپل، سامسونگ و دیگر برند های معروف گوشی را در اختیار شما قرار می دهد.

 

برنامه Pixel Fix، بهترین نرم افزار تعمیر پیکسل سوخته آیفون

در صورتی که سیستم عامل مک استفاده می کنید و تصمیم به بررسی سلامت نمایشگر گوشی هوشمند خود دارید، می توانید از نرم افزار Pixel Fix استفاده کنید. این برنامه همانطور که انتظار می رود برای گوشی های اپل گزینه مناسبی است.

 

رفع مشکل Burn In صفحه گوشی اندروید و آیفون

How to Fix Burn-In Problem in Android and iOS Phones

سوختن پیکسل گوشی وقتی اتفاق می افتد که کاربر یک تصویر را به مدت طولانی در صفحه نمایش گوشی خودش باز می‌گذارد و این باعث می‌شود پیکسل های صفحه نتوانند به راحتی تغییر رنگ بدهند. با وجود رنگ آبی این مشکل بیشتر اتفاق می‌افتد اما هر تصویری که مدت طولانی در صفحه نمایش باز باشد، می تواند علت رنگی شدن صفحه گوشی سامسونگ و.. شود.

 

رفع مشکل Burn In صفحه گوشی اندروید و آیفون

 

سخن پایانی

اگر با انجام تمام این کارها باز هم مشکل تان حل نشد، نمایشگر خود را فقط و فقط به دست متخصصان کارآزموده و قابل اعتماد بسپارید و برای اینکه کمی کمتر پول بپردازید، ریسک خرابی های شدیدتر را به جان نخرید!

به یاد داشته باشید که لوازم الکترونیکی بسیار حساس اند و در هر حال باید با احتیاط با آنها برخورد شود.

دو نصیحت دوستانه برای جلوگیری از سوختن پیکسل

1) صفحه نمایش خود را فقط با محلول های مخصوص تمیز کنید.

2) اگر از لپ تاپ استفاده می کنید، به هیچ عنوان درب آن را با شدت باز و بسته نکنید.

این کار می تواند آسیب های بسیار شدیدی به صفحه نمایش وارد سازد.

 ممنون که تا انتها این مقاله همراه ما بودید. می توانید نظرات خود را در همین مقاله با ما در میان بگذارید و برای دریافت مشاوره بیشتر می توانید با متخصصین ما در پارس ارتباط لوتوس تماس بگیرید.

 

دیدگاه شما

captcha
ارسال دیدگاه
دیدگاه های کاربران icon
آیلین تاریخ : ۱ مرداد ۱۴۰۲
سلام یه رد بنفش از کیبورد روی گوشیم مونده و نمیره کلا و بعضی اوقات تاچ گوشیم عمل نمیکنه مشکلش چیع و قیمتش چقدر در میاد؟
ادمین

سلام دوست عزیز

گوشیتون باید بررسی بشه حتما حضوری به مرکز تعمیرات موبایل مراجعه کنید

سارا تاریخ : ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
سلام وقتتون بخیر. من به تازگی فهمیدم یه نقطه سفید روی گوشیم افتاده که وقتی لگراند سفید رو گوشیم باشه نقطه سفید پیداست ولی با رنگ های دیگه کمی تار هست و با بگراند مشکی اصلا پیدا نیست. به نظرتون چیکار کنم.