ثبت درخواست تعمیرات
onlineChat
گفتگوی آفلاین
gif
درحال بارگزاری گفتگو ها ...
zarbdar

بکاپ گرفتن از گوشی آیفون+ آموزش گام به گام

بکاپ گرفتن از گوشی آیفون+ آموزش گام به گام Reviewed by Mrs. Bagheri on 2021-01-19 10:52:30. محتویات گوشی آیفون شما شامل اطلاعات بسیار مهمی ازجمله: عکس‌ها، مخاطبین، سایت‌های ذخیره‌شده، رمزها و به‌طورکلی هر چیز دیگر در گوشی شما می‌شود. داشتن یک کپی از این اطلاعات در یک فضای جانبی دیگر می‌تواند اهمیت زیادی برای شما داشته باشد. زیرا که امکان دارد گوشی‌تان دزدیده، گم یا به دلیل ضربه و آبخوردگی خاموش شود و یا در هنگام تعمیر خراب شده و همه اطلاعات شما پاک شود. بنابراین برای آنکه بتوانید خسارت وارده در چنین مواقعی را برای خود به حداقل برسانید، داشتن یک نسخه بکاپ از اطلاعات‌تان بسیار با اهمیت و مهم است. محتویات گوشی آیفون شما شامل اطلاعات بسیار مهمی ازجمله: عکس‌ها، مخاطبین، سایت‌های ذخیره‌شده، رمزها و به‌طورکلی هر چیز دیگر در گوشی شما می‌شود. داشتن یک کپی از این اطلاعات در یک فضای جانبی دیگر می‌تواند اهمیت زیادی برای شما داشته باشد. زیرا که امکان دارد گوشی‌تان دزدیده، گم یا به دلیل ضربه و آبخوردگی خاموش شود و یا در هنگام تعمیر خراب شده و همه اطلاعات شما پاک شود. بنابراین برای آنکه بتوانید خسارت وارده در چنین مواقعی را برای خود به حداقل برسانید، داشتن یک نسخه بکاپ از اطلاعات‌تان بسیار با اهمیت و مهم است. 4.5
جدیدترین مقالات close
علت غیر فعال شدن فست شارژ گوشی سامسونگ
علت غیر فعال شدن فست شارژ گوشی سامسونگ
آموزش فعال و غیر فعال کردن فست شارژ در گوشی‌ های سامسونگ
آموزش فعال و غیر فعال کردن فست شارژ در گوشی‌ های سامسونگ
برگرداندن عکس های حذف شده از سطل آشغال گوشی های اندروید
برگرداندن عکس های حذف شده از سطل آشغال گوشی های اندروید
برگرداندن اس ام اس های پاک شده شیائومی
برگرداندن اس ام اس های پاک شده شیائومی
علت داغ شدن موبایل هنگام شارژ چیست؟
علت داغ شدن موبایل هنگام شارژ چیست؟
چگونه از داغ شدن گوشی جلوگیری کنیم؟
چگونه از داغ شدن گوشی جلوگیری کنیم؟
چگونه با تماس اضطراری قفل گوشی را باز کنیم؟
چگونه با تماس اضطراری قفل گوشی را باز کنیم؟
معرفی لیست کامل ابزار تعمیرات موبایل (معرفی 16 وسیله ضروری)
معرفی لیست کامل ابزار تعمیرات موبایل (معرفی 16 وسیله ضروری)
ارائه راهکارهایی برای افزایش سرعت اینترنت همراه اول در گوشی موبایل
ارائه راهکارهایی برای افزایش سرعت اینترنت همراه اول در گوشی موبایل
آموزش کامل ساخت شماره مجازی تلگرام (معرفی 6 روش کاملا رایگان)
آموزش کامل ساخت شماره مجازی تلگرام (معرفی 6 روش کاملا رایگان)
آموزش نصب و دانلود اپ بدون نیاز به اپ استور در گوشی های آیفون
آموزش نصب و دانلود اپ بدون نیاز به اپ استور در گوشی های آیفون
معرفی 7 ویرایشگر ios که باید آنها را بشناسید !
معرفی 7 ویرایشگر ios که باید آنها را بشناسید !
علت کند شدن گوشی سامسونگ بعد از آپدیت چیست؟ با 5 روش این مشکل را حل کنید!
علت کند شدن گوشی سامسونگ بعد از آپدیت چیست؟ با 5 روش این مشکل را حل کنید!
تعویض ال سی دی ایفون 13 | تعمیر و تعویض تعویض ال سی دی ایفون 13 با کیفیت بالا
تعویض ال سی دی ایفون 13 | تعمیر و تعویض تعویض ال سی دی ایفون 13 با کیفیت بالا
تعویض ال سی دی ایفون 12 - استعلام هزینه تعویض تاچ و ال سی دی ایفون 12
تعویض ال سی دی ایفون 12 - استعلام هزینه تعویض تاچ و ال سی دی ایفون 12
تعویض تاچ و ال سی دی آیفون 11 | استعلام هزینه تعویض ال سی دی ایفون ۱۱
تعویض تاچ و ال سی دی آیفون 11 | استعلام هزینه تعویض ال سی دی ایفون ۱۱
جدیدترین مقالات ←
بکاپ گرفتن از گوشی آیفون+ آموزش گام به گام
بکاپ گرفتن از گوشی آیفون
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۹ تاریخ بازنویسی : ۳ اسفند ۱۴۰۱

محتویات گوشی آیفون شما شامل اطلاعات بسیار مهمی ازجمله: عکس‌ها، مخاطبین، سایت‌های ذخیره‌شده، رمزها و به‌طورکلی هر چیز دیگر در گوشی شما می‌شود. داشتن یک کپی از این اطلاعات در یک فضای جانبی دیگر می‌تواند اهمیت زیادی برای شما داشته باشد.

زیرا که امکان دارد گوشی‌تان دزدیده، گم یا به دلیل ضربه و آبخوردگی خاموش شود و یا در هنگام تعمیر خراب شده و همه اطلاعات شما پاک شود. بنابراین برای آنکه بتوانید خسارت وارده در چنین مواقعی را برای خود به حداقل برسانید، داشتن یک نسخه بکاپ از اطلاعات‌تان بسیار با اهمیت و مهم است.

 

مطالبی که قرار است بخوانید:

 

بکاپ گرفتن چیست؟

بکاپ گرفتن را می توان نوعی کپی برداری از اطلاعات شخصی دستگاه تلفن خود مانند عکس و فیلم و مخاطبین و… دانست که مورد نیاز کاربران گوشی قرار می گیرد. پس زمانی که تعمیرکار موبایل در نمایندگی تعمیرات موبایل می خواهد از گوشی کاربر بکاپ بگیرد، تمامی تنظیمات و اطلاعات آن گوشی را در یک فایل کپی می کند تا پس از ریستور کردن گوشی مجددا بتواند این فایل را در گوشی بازیابی کند تا اطلاعات اولیه و مورد نیاز کاربر از بین نرود.

بنا به تعریفی که از بکاپ کردن انجام گرفت؛ می توان گفت که وظیفه اصلی بکاپ گرفتن بازیابی اطلاعات مورد نیاز کاربر است که از طریق یک فایل پشتیبانی بکاپ به آسانی می توان از دستگاه آی او اس خود بکاپ گرفت و اطلاعات گوشی را برگرداند.

 

اهمیت پشتیبان‌گیری از آیفون و آیپد

آیفون و تبلت آیپد جزو مهم‌ترین و با ارزش‌ترین دارایی‌های موجود ما محسوب می‌شوند. جدا از ارزش مالی، آیفون یا آیپد قطعه‌ی کوچکی از آلومینیوم، سیلیکون و شیشه است که مخزن مرکزی اسناد مهم و خاطراتی همچون سوژه‌های خاص عکاسی است که ممکن است فقط یک‌بار در طول عمر با این سوژه‌های خاص مواجه شویم!

با پشتیبان‌گیری از داده‌های با ارزش خود، می‌توانید درمقابل مواردی همچون دزدیده شدن، آسیب دیدن یا فراموش کردن گوشی آیفون خود در صندلی عقب تاکسی، حفاظی مستحکم ایجاد کنید! همچنین در موقعیت‌هایی مانند تعویض آیفون قدیمی خود با یک مدل جدیدتر، قادر به انتقال سریع و ساده‌ی همه‌ی داده‌های خود به آیفون جدید خواهید بود. خوشبختانه راهکارهای زیادی برای ذخیره کردن اطلاعات در فضای ابری، رایانه‌ی ویندوزی و مک وجود دارد که بهره‌مندی از هر یک بسیار ساده و کاملاً رایگان است.

 

اهمیت پشتیبان‌گیری از آیفون و آیپد

 

بکاپ گرفتن از گوشی آیفون

بکاپ گرفتن از گوشی آیفون به معنای بازیابی اطلاعات آن می باشد و می توان با این کار، اطلاعات قبلی خود را در گوشی آیفون مجددا احیا نمود. در صورتی که گوشی آیفون مدل پایین تر خود را به گوشی آیفونی با مدلی بالاتر تعویض نمایید برای این که بتوانید اطلاعات موجود در گوشی قبلی خود را به راحتی و بدون وجود هیچ گونه دردسری به گوشی جدید انتقال دهید می توانید از روش بکاپ گیری کمک بگیرید.

در واقع می توان گفت که بکاپ گرفتن در گوشی های آیفون می تواند باعث انتقال اطلاعات و تنظیمات نیز گردد. دو روش وجود دارد که با استفاده از آنها می توان از گوشی آیفون بکاپ گیری نمود که در ادامه به معرفی و آموزش گام به گام بکاپ گرفتن از گوشی آیفون پرداخته شده است.

 

آموزش بکاپ گرفتن از آیفون، پیش از آپدیت به نسخه جدید

ممکن هست از اطلاعات درون برنامه ها و بازی هایی که خودتان نصب کردید بکاپ گرفته نشود ،همانند موزیک های دانلود شده یا مراحل بازی ها یا اطلاعات داخل اپلیکیشن ها. بکاپ گرفته شده به صورت یکپارچه و شامل تمامی موارد ذکر شده می باشد. برای گرفتن بکاپ جداگانه از قسمت ها مثل مخاطبین باید روش های دیگه رو امتحان کنید.

 

بک آپ گرفتن از آیفون از طریق آیکلود (iCloud)

سرویس آیکلود در واقع سرویس ذخیره سازی ابری اختصاصی شرکت اپل است که در حالت عادی به صورت رایگان 5 گیگابایت فضای ذخیره سازی اطلاعات را در اختیار هر کاربر قرار می‌دهد. با استفاده از این سرویس شما می‌توانید حالت بکاپ گیری خودکاری را در گوشی اپل خود فعال نمایید که بسیار جالب، کاربردی و بدون دردسر می باشد. دقت داشته باشید که برای استفاده از این روش باید حتما یک اپل آیدی (Apple ID) درگوشی آیفون شما فعال باشد. مراحلی که برای فعالسازی قابلیت بک آپ گرفتن از آیفون از طریق آیکلود باید طی شوند به شرح زیر هستند:

 

  • با لمس آیکون چرخ دنده وارد بخش Settings شوید.
  • پروفایل اپل آیدی خودتان را از بخش فوقانی صفحه انتخاب کنید.
  • گزینه iCloud را انتخاب نمایید.
  • گزینه iCloud Backup را انتخاب کنید.
  • اسلایدر کنار گزینه مذکور را به حالت فعال منتقل نمایید.
  • در پنجره پاپ آپ نمایان شده هم گزینه OK را انتخاب کنید.

13147-7605-150607-iCloud-xl

از این پس قابلیت بکاپ گرفتن از آیفون به طور خودکار در آیکلود فعال خواهد بود. اما چه زمانی این بک آپ گیری خودکار انجام می‌شود؟ پروسه ذخیره بک آپ در آیکلود تحت این شرایط زمانی انجام می‌شود که اولا گوشی آیفون شما به یک شبکه اینترنت وای فای متصل باشد و ثانیا گوشی به شارژ زده شده باشد!

هر زمان این شرایط کامل برقرار باشد، بکاپ گیری از محتوای آیفون به طور خودکار در سرویس آیکلود انجام خواهد شد. لازم به ذکر است که آیکلود به طور هوشمندانه هر بار تغییراتی که در اطلاعات آیفون ایجاد شده باشد را روی آخرین بکاپ ذخیره و اعمال می‌کند و بکاپ اضافه‌ای را ایجاد نخواهد کرد. اما امکان ارائه دستور بکاپ گیری سریع آیکلود از طریق خود آیفون هم وجود دارد!

 

اما بکاپ iCloud شامل چه چیزهایی می‌شود؟

داده‌های اپلیکیشن ها: فایل‌هایی که اپلیکیشن های شما (شامل نرم افزارهای شخص ثالث هم می‌شود) دانلود کرده‌ یا در طول استفاده ذخیره کرده‌اند.

بکاپ‌های اپل واچ

تنظیمات: چیزهایی مثل تنظیمات زبان و منطقه، هشدار ساعت، چیدمان اپلیکیشن های هوم اسکرین، شدت روشنایی صفحه نمایش و بیشتر. تنظیمات اعمال‌شده مربوط به دستگاه‌های HomeKit نیز به همان شکل ذخیره خواهند شد.

تاریخچه تماس، iMessage، پیامک و MMS

تصاویر و ویدیوها: ویدیوها و تصاویری که در اپلیکیشن Photos هستند.

تاریخچه خرید: خرید از سرویس‌‌های اپل مثل موسیقی، فیلم، سریال‌های تلویزیونی، اپلیکیشن ها و کتاب‌ها. این بکاپ تنها لیست خریدهای شما را شامل شده و خود فایل‌ها ذخیره نخواهند شد. با این حال، بعد از بازگردانی بکاپ می‌توانید آنها را دانلود کنید.

رینگتون‌ها

شاید برخی اطلاعات مهم در این لیست نباشند چرا که پیش‌تر در iCloud هستند. از جمله این اطلاعات می‌توان به دفترچه مخاطبان، تقویم، بوک‌مارک‌های سافاری، یادداشت‌ها و تصاویر به اشتراک گذاشته اشاره کرد. اطلاعات اپل پی، Face ID و Touch ID در این فضا ذخیره نخواهند شد.

در صورت تمایل برای ذخیره کلمات عبور شبکه‌های وای فای، اطلاعات ورود به سایت‌ها و مشخصات کارت‌های اعتباری در iCloud، باید گزینه Keychain را در iCloud فعال کرد.

 

 

بیشتر بخوانید: تعمیرات موبایل سامسونگ

 

بکاپ گیری از آیفون با آیتیونز (iTunes)

در این قسمت نحوه دقیق بکاپ گرفتن از آیفون با استفاده از برنامه آیتیونز را برای شما شرح می دهیم. طبیعتا برای انجام این کار در مرحله اول باید جدیدترین نسخه برنامه آیتیونز را روی کامپیوتر یا لپ تاپی که قصد دارید بکاپ از طریق آن انجام گیرد نصب نمایید. برای انجام این کار کافیست جستجوی ساده‌ای در اینترنت داشته باشید و برنامه نام برده شده را روی سیستم خود نصب کنید. پروسه نصب این برنامه بسیار آسان است و نیاز به کرک یا انجام اقدام خاصی نخواهد داشت. بعد از نصب برنامه آیتیونز آن را در کامپیوتر خود اجرا نمایید.

حالا آیفون را با کابل مناسب به کامپیوتر متصل کنید. در این شرایط باید در قسمت بالا و سمت چپ برنامه آیتیونز عکس کوچکی از آیفون شما نمایان شود. زیر این عکس گزینه‌ای تحت عنوان Summary قرار دارد که باید روی آن کلیک کنید. سپس از سمت راست محیط آیتیونز بر روی گزینه Back Up Now کلیک کنید.

بدین ترتیب پروسه بکاپ گیری از آیفون شروع می‌شود و با توجه به حجم اطلاعات ذخیره شده در گوشی ممکن است تا چند دقیقه طول بکشد. بنابراین صبور باشید و اجازه دهید تا پروسه بکاپ با موفقیت انجام شود. 

 

بکاپ گیری از آیفون با آیتیونز (iTunes)

 

پیش‌نیاز‌‌ها قبل از بکاپ گرفتن از آیفون با آیتونز (iTunes)

  • نصب اپلیکیشن iTunes از سایت اپل با توجه به سیستم‌عامل، که در انتهای آموزش لینک دانلود قرار داده‌ایم.
  • داشتن فضای کافی روی کامپیوتر یا لپ‌‌تاپ (به صورت پیش‌فرض بکاپ روی درایو C (درایوی که ویندوز نصب است) قرار دارد اما قابل تغییر است و در ادامه راه‌کار دادیم.
  • فضایی که بکاپ اشغال می‌کند باید به همان اندازه هم فضای خالی بعد از بکاپ باید داشته باشید تا بتوانید بازیابی یا Restore کنید در غیر این‌صورت به مشکل برمی‌خورید و ریستور نمی‌شود.
  • آخرین نسخه iTunes را نصب کنید و اگر نصب شده دارید، آپدیت کنید.

 

بیشتر بخوانید: سیاه شدن صفحه گوشی اپل در اثر ضربه

 

رمز بکاپ ایفون

  • در صورتی که می خواهید بکاپ خود را رمز گذاری کنید، گزینه Encrypt [device] back up را انتخاب کرده و یک پسورد ایجاد کنید .
  • حتما رمز بکاپ خود را بنویسید و در جایی امن ذخیره کنید ، زیرا بدون داشتن این پسورد هیچ راهی برای بازگرداندن بکاپ آیتونز شما وجود ندارد .
  • در صورتی که نمی خواهید از اطلاعات Health و Activity خود بکاپ تهیه کنید. می توانید بدون رمز گذاری بکاپ تهیه کنید .
  • سپس دکمه Back up Now را انتخاب کنید .
  • بعد از اتمام پروسه، پیغام back up finished successfully را مشاهده خواهید کرد. در قسمت Latest Back up تاریخ و ساعت آخرین بکاپ گرفته شده را چک کنید .

 

آموزش بک آپ گرفتن خودکار از آیفون با iCloud

برای بکاپ گرفتن از آیفون می‌توانید کاری کنید که به صورت خودکار توسط آی کلود از اطلاعات شما نسخه پشتیبان تهیه شود. برنامه تنظیمات را باز کنید و به بخش اپل آیدی بروید. در اینجا باید گزینه iCloud و iCloud Backup را انتخاب کنید.

در ادامه باید گوشی به شارژر وصل باشد و سپس توسط وای فای به اینترنت متصل شد. حواستان به این موضوع باشد که حساب آی کلودتان باید فضای ذخیره‌سازی کافی داشته باشد.

زمانی که وارد آی کلود می‌شوید، اپل ۵ گیگابایت فضا در اختیارتان قرار می‌دهد. اگر به فضای بیشتری نیاز داشته باشید، باید با پرداخت ۰.۹۹ دلار به صورت ماهانه، ۵۰ گیگابایت حافظه خریداری کنید. این قیمت با توجه به فضا و همچنین کشورهای مختلف، متفاوت است.

 

آموزش بک آپ گرفتن خودکار از آیفون با iCloud

 

تفاوت اصلی نسخه‌های پشتیبان آی‌کلاد و آیتونز چه می باشد؟

برای تهیه نسخه‌ی پشتیبان یا همان بکاپ گرفتن از دستگاه‌های iOS، راه‌های زیادی پیش‌روی کاربران قرار دارد که یکی از آن‌ها استفاده از سرویس آی‌کلاد است. البته iCloud محدودیت‌ها و نقاط ضعف زیادی دارد. به‌عنوان مثالی از چالش‌ها می‌توان به سیاست رمزنگاری داده‌ها اشاره کرد که کلید رمزگشایی را هم دراختیار اپل می‌گذارد. به‌علاوه، شما با محدودیت فضای پنج گیگابایتی آی‌کلاد روبه‌رو هستید که تنها با پرداخت هزینه می‌توان آن را به ۵۰ یا ۲۰۰ گیگابایت یا حتی دو ترابایت افزایش داد.

در بکاپ گرفتن با استفاده از آی‌کلاد، تاریخچه‌ی خرید اپلیکیشن، کتاب، فیلم، موسیقی و سریال کاربر ذخیره شده، اما پس از بازیابی نسخه‌ی پشتیبان، محتوای خریداری‌شده به‌صورت خودکار دانلود نمی‌شود. به‌علاوه، محتوای خریداری شده ازطریق آیتونز، عکس‌هایی که در اپلیکیشن محلی Photos ذخیره نشده‌‌اند، تاریخچه‌ی تماس‌ها، پیکربندی ظاهر صفحه‌ی هوم و دیگر داده‌ها در فرایند بکاپ گرفتن با آی‌کلاد، ذخیره نمی‌شوند. درنهایت برای تهیه‌ی یک نسخه‌ی پشتیبان کامل از آیفون، به آیتونز نیاز پیدا می‌کنید.

اگر از مسیر آی‌کلاد برای بکاپ گرفتن استفاده کنید، روند ساده‌ای در پیش دارید. ازطرفی به یک کامپیوتر مجزا نیاز پیدا نمی‌کنید و همچنین برخی از قابلیت‌های جدید iOS و نسخه‌های بعدی، بکاپ آی‌کلاد را تکمیل‌تر کرده‌اند. در نسخه‌‌های جدید، موارد زیر هم ذخیره می‌شوند:

  • داده‌های اپلیکیشن
  • بکاپ‌های اپل واچ
  • تنظیمات دستگاه
  • سازمان‌دهی اپلیکیشن‌ها و صفحه‌ی هوم
  • پیام‌های SMS و MMS و iMessage
  • عکس‌ها و ویدیوها (مگر اینکه به‌صورت خودکار آن‌ها را در آی‌کلاد ذخیره کنید)
  • تاریخچه‌ی خرید از سرویس‌های اپل شامل موسیقی، فیلم، سریال، اپلیکیشن و کتاب (به جز اصل محتوای خریداری‌شده)
  • زنگ‌ها
  • رمز Visual Voicemail (که به سیم‌کارت اصلی استفاده شده در زمان تهیه‌ی بکاپ نیاز دارد)

همان‌طور که گفته شد، کلید رمزنگاری و رمزگشایی بکاپ آی‌کلاد دراختیار اپل قرار دارد. به‌همین دلیل استفاده از بکاپ آیتونز امنیت بیشتری برای شما در پی خواهد داشت، چون اپل به کلید رمزگشایی داده‌ها دسترسی ندارد. همچنین کلید رمزنگاری و رمزگشایی پیام‌های iMessage و دیگر انواع پیامک در آی‌کلاد در همان سرویس قرار دارد، مگر اینکه در بخش تنظیمات، کلید را در داخل دستگاه خود ذخیره کنید.

 

چطوری بکاپ آیفون را بازگردانی (Restore) کنیم؟

تا این‌جا بکاپ گرفتن از آیفون را یاد گرفتیم حالا چطوری ریستور کنیم؟ در برخی مواقع قبل از بازگردانی بکاپ باید گزینه Find my Device را غیرفعال کنید. به هر حال برای بازیابی بکاپ مانند قبل کابل گوشی را به کامپیوتر متصل کنید و گزینه Trust روی آیفون را انتخاب کنید و باز هم مانند قبل به بخش Summary بروید. همان بخشی که بکاپ را تهیه کردید.

دکمه Restore Backup را انتخاب کنید و دقت کنید که در سمت چپ دکمه This Computer انتخاب شده باشد نه iCloud. با انتخاب این گزینه بکاپ از کامپیوتر به آیفون انتقال داده خواهد شد. به یاد داشته باشید که باید بکاپ را از آن کامپیوتری که تهیه کردید بازگردانی کنید.

با فشردن دکمه Restore Backup یک پنجره باز می‌شود که باید انتخاب کنید که کدام بکاپ بازگردانی (Restore) شود. اگر چند تا بکاپ تهیه کرده باشید، با توجه به تاریخ و ساعت آن می‌توانید یکی را انتخاب کنید که معمولا آخرین بکاپ در حالت انتخاب قرار دارد. در نهایت با انتخاب بکاپ گرفته شده، دکمه Restore را انتخاب کنید تا بازگردانی بکاپ شروع شود. دقت کنید که تا زمان اتمام بکاپ، کابل آیفون خود را از کامپیوتر جدا نکنید و “عاقل بشینید یه گوشه‌ای تا بکاپ تموم بشه.”

 

پارس ارتباط لوتوس نمایندگی تعمیرات تخصصی موبایل در سرتاسر ایران و همینطور برگذار کننده دوره های آموزش تعمیرات موبایل می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره تعمیرات موبایل با همکاران ما در تماس باشید. تعمیرات موبایل آیفون خود را به ما بسپارید.

  پانوشت: برای خرید انواع آی سی، هارد b309 ( آی سی هارد b309) به فروشگاه آی سی ما مراجعه نمایید.

 

دیدگاه شما

captcha
ارسال دیدگاه
شما اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ثبت می کنید